«Havila Castor» seilte på batterikraft i verdensarvfjorden torsdag. Foto: Havila Kystruten

Skrev historie i Geirangerfjorden

Torsdag skrev Havila Kystrutens nyeste skip, «Havila Castor», historie i Geirangerfjorden – med verdens første nullutslippsseilas for et cruiseskip inn til Geiranger.

Publisert Sist oppdatert

Havila Kystrutens skip er bygget for fremtiden, og er de mest miljøvennlige skipene langs norskekysten. Med en batteripakke på 6,1 Megawattimer (MWh), verdens største batteripakke på et passasjerskip, kan skipet seile inntil 4 timer på ren batterikraft. I kombinasjon med flytende naturgass (LNG), reduseres CO2-utslipp med 30 % og NOX-utslipp med 90 % sammenlignet med tilsvarende skip som bruker fossilt drivstoff.

Sommersesongen er i gang, og dermed er Geirangerfjorden åpen for cruise- og fergetrafikk. I 2018 vedtok Stortinget at cruiseskip og ferger skal seile utslippsfritt i norske verdensarvfjorder så snart som teknisk mulig, og senest innen 2026. Torsdag gjennomførte «Havila Castor» den første seilingen i Geirangerfjorden utslippsfritt og lydløst.

Bent Martini om bord i «Havila Castor» Foto: Helge Martin Markussen

- Selv været spilte på lag i går, og viste seg fra en mye bedre side enn forventet. Dette var en merkedag for oss. Vi beviste at vi kan levere på de fremtidige kravene fra myndighetene, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.
«Havila Castor» seilte på batterikraft i tre timer på ferden til og fra Geiranger.

- Vi brukte rett i overkant av 60 % av batteriets kapasitet på denne seilasen, og det forteller oss at målet om fire timers seilinger av gangen på batteri helt klart lar seg gjøre. Med enda mer testing og tilpasning av all energibruk om bord, vil vi etter hvert kunne seile hele verdensarven utslippsfritt uten store utfordringer, sier Martini.
For å ha muligheten til å bruke batteriene om bord i større grad enn nå, etterlyser Martini tilgang på landstrøm lang kysten.

- Vi ønsker å utnytte batterikraften vår enda bedre, og da er vi avhengige av å få på plass infrastruktur for landstrøm, slik at vi også kan lade skipet på ren vannkraft. Det håper vi kommer på plass i utvalgte havner ganske snart, sier Martini. 

- I tillegg planlegger vi for en gradvis innblanding av flytende biogass for å erstatte naturgassen etter hvert. Dette handler om at biogass blir gjort tilgjengelig i stort nok omfang til å dekke våre behov.