Ukens skipsbesøk: MS «Rigmor»

- Skipet er verneverdig og kapteinen er fredet! spøker kaptein Bjørn Salomonsen. Vi har tatt turen med Norges eldste treferge, fortsatt i rute MS «Rigmor» i Asker og Bærum.

Publisert

Bjørn Salomonsen stikker hodet ut av styrhuset og ringer tre ganger med skipsklokka, så legger Rigmor fra kai. I dette filmopptaket forteller han blant annet den morsomme historien om hvordan båten fikk navnet sitt, og vi får være med på rundturen til øyene i skjærgården i Asker og Bærum.

MS «Rigmor» er Oslofjordens eldste rutegående trebåt, og ifølge eierne Norges eldste treferge som fortsatt går i rute. MS «Rigmor» seiler i partnerskap med MS «Rigfar» på charter, ferge- og skoleturer. Båtene ligger ved Rigmorkaia i Sandvika i Bærum. De går også i rutetrafikk til tre øyer i Bærums og Askers skjærgård: Borøya, Brønnøya og Langåra. «Rigmor» ble bygget i 1930 i Risør og kom til Sandvika i 1972. 

- Den gang gikk fergen også som såkalt “pappabåt” med anløp på Rådhuskaia, forteller Salomonsen.

Ut til øyene i Oslofjorden og til en del stoppesteder langs kysten som Drøbak og Vollen gikk det før såkalte «pappabåter» som fraktet pappaene til og fra jobb i byen mens mammaene og barna var på landstedet og hytta. Disse båtene fikk tilnavnet «pappabåter».

Passasjerer kommer av og på under ruta, og alle har et ord og slå av med den hyggelige skipperen som kjenner alt og alle i denne skjærgården etter å ha ført MS «Rigmor» i mange år. Nå er han eneeier av selskapet. 

Båten ble bygget i 1930 av Lindstøl & Søn skibsbyggeri i Risør for trafikken mellom Lysekil og Gravarna (Kungshamn), og gikk da under navnet M/S «Näset». Under krigen ble skipet brukt som svensk kystvaktfartøy.

Fakta:

MS Rigmor ble bygget i 1930 ved «Lindstøl & Søn - Skips og baatbyggeri» til en pris av 35 000 norske kroner. 

Fergen fikk først navnet Motorfartyget (MF) «Näset» og seilte først i fergerute mellom Gravarna og Lysekil. Den nye fergen ble en solid bygget jakt, mellom eikespantene var det kun 10 cm, med eik- garnering og hud og med furudekk. 

Fartøyet hadde en lengde på 15.48 meter, bredde 4.90 meter, dybde 2.08 meter og bruttotonnasje på 35.94, motoren som ble installert var en ny 60 HK 2 sylindrer Bolinder. Båten ble sertifisert til 48 personer.