MS «Richard With» Foto: Hurtigruten

«Richard With» tilbake i ny drakt

De siste årene har Hurtigruten brukt flere hundre millioner kroner på totaloppgradering av skipene som seiler i Kystruten Bergen – Kirkenes. Sist ute er MS «Richard With», som nå er tilbake i trafikk langs norskekysten etter den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

På under en måned ble samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS «Richard With»  totaloppgradert i tørrdokken på Fosen Yard.

- Vi er veldig fornøyde med at skipet, som er oppkalt etter grunnleggeren vår, endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Begynnelsen på storstilt grønn oppgradering

Verftsoppholdet ved Fosen var det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

I løpet av de neste to årene skal Hurtigruten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS «Richard With» og minst fem andre skip i flåten.

- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.

Bli med om bord for å se hvordan skipet ser ut etter oppussingen