Ny hekktråler til Sør-Troms Fiskeriselskap A.S

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: Kaarbøs Mek. Verksted A/S, Harstad, leverte i midten av desember sitt byggnr. 71 til Sør-Troms Fiskeriselskap A/S, Harstad.

Publisert Sist oppdatert

Gudmor var fru Ingebjørg Markussen, gift med kjøpmann og fisketilvirker Evald Markussen, Kasfjord, som er styreformann i rederiet. Tråleren fikk navnet

«Sør-Troms»

og var den tredje hekktråler Kaarbøs Mek. leverte i fjor. Den er for øvrig søsterskipet til M/Tr. «Rollanes» som ble levert til Ytre Rolløya Fiskarsamvirke i fjor sommer (omtalt i Skipsrevyens september utgave).

Fartøyet er nær 149 fot langt (o.a.), og bredde på spant er vel 30 fot. Lastekapasiteten er 290 kubikkmeter og bruttotonnasjen 299,35 tonn.

Hovedmotoren er en Deutz diesel på 1500 HK v/350 o/min. og driver 4 hydrauliske pumper og 1 generator via et Framo sentralgear. Hjelpemotorene er av samme fabrikat som hovedmotoren, 2 stk.hver på 150 HK v/1500 o/min., omsatt elektrisk kraft 2 x 124 kVA.

Trålvinsjen er delt og har en samlet maksimal trekkraft på 23,2 tonn og tilsvarende hastighet 56 m pr. min.Midlere trekkraft er 14,8 tonn og tilsvarende hastighet 88 m pr. min.

I tillegg til at man kan sette ut trålen på bremsene på tradisjonell måte, kan utsettingen skje hydraulisk. Dette er en nyutvikling og gir langt bedre kontroll med at trålen kommer jevnt ut i det man ved avlesning av trykket i det hydrauliske systemet kan avstemme trålwirerenes lengde.

Tråleren er videre utstyrt med 2 sveipevinsjer, 2 gilsonvinsjer og 2 snottlevinsjer, de sistnevnte levert av A/S Nor-Marine, Oslo. De øvrige vinsjene er konstruert og levert av Kaarbøs Mek. Verksted i samarbeid med Norwinch-gruppen som har levert det hydrauliske utstyret. På tråldekket er plassert en 3 tonns høytrykkscapstan.

Skipet er utstyrt med både bunn - og flytetrålutstyr, og samtlige vinsjer, bortsett fra ankervinsjen er fjernstyrte. Dessuten er installert Simrad tråløye med elektrohydraulisk kabelvinsj fjernstyrt fra brua og nettvinsj for flytetrålen.

Arbeidsdekket er utstyrt med fisekbinger, utblødningsbinger, vaskemaskin for fisk og nødvendige transportbånd. Lasterom og kjølerom er isolert, og kjølemaskineriet er dimensjonert for en ytelse på 14 400 kcal/h ved -10/+30 grader C.

Det elektroniske utstyret omfatter bl.a. Simrad ekkolodd samt trålskop. På navigasjonssiden er installert 2 stk. Kelvin Hughes radarer og Decca Navigator, og selvstyringsanlegget er av gyrotypen. Videre er montert kommandoanlegg og elektrisk logg.

M/Tr. «Sør-Troms» er bygget til høyeste klasse i Det Norske Veritas + 1A1 Hekktråler ISC, d.v.s. isforsterket. Båten har kostet ca. 5,5 mill. kroner og burde ha alle muligheter til å bli en av distriktets topptrålere.

(For flere detaljer om verftet og rederiet, se omtalen av «Rollanes»)