Havyard 971 Foto: Havyard

Ny designkontrakt til Havyard

Havyard Design & Solutions skal levere skipsdesign til ytterligere to lasteskip for Royal Arctic Line A/S. Skipene skal bygges på Nodosa Shipyard i Pontevedra, Spania.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er lasteskip nr tre og fire til Royal Arctic Line A/S, fra Havyard Design & Solutions. Designet er av type Havyard 971 og er mindre enn de to første skipene. De skal betjene småbygder uten veiforbindelse med matforsyninger og andre livsviktige ting, heter det i en pressemelding.

- Som en del av vår strategi om fornying av våre eldre skip, er disse to viktige tilskudd og ikke minst for infrastrukturen på Grønland, uttaler avdelingsleder, Fleet Management Anders Bay Larsen.

Foran: Avdelingsleder Anders Bay Larsen, Royal Arctic Line.Bak fra venstre: Senior designer Kenneth Hjelmeseth, Havyard Design & Solutions, teknisk leder Petter Frøystad, Havyard Design & Solutions, salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane, Havyard Design & Solutions, konsernsjef Daniel Dopico, Nodosa, teknisk leder Jorge Luis Sanchez Barro, Nodosa. Foto: Havyard.

Tøft klima

Skipene skal operere på nordvestlige delen av Grønland, og det setter store krav til designet på skipene, som skal gå i et tøft klima, inn og ut av små havner med grunt vann og krav til isklasse.

Havyard 971 er utviklet i tett samarbeid med rederiet for å møte disse kravene

– Samarbeidet med Royal Arctic Line A/S har vært svært fruktbart og det er svært gledelig at de velger oss igjen som design leverandør på sine skip, sier salgsdirektør i Havyard, Gisle Vinjevoll Thrane

Levering av første skipet er planlagt i slutten av 2020, og skip nummer to kommer fire måneder senere. Royal Arctic Line har valgt Nodosa skipsverft på grunn av deres konkurranseevne og kvalitet på bygge-standard.

Det 37, 6 meter lange og 10 meter brede lasteskipet har 2 lasterom med hver sine temperatursoner, fra -25 til + 10 grader. Total lastekapasitet er 5 containere eller 60 paller.