«Norimo» - Serieskip fra Aukra Bruk A.S
Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr 1-1971: Fjerde skip i en serie på ni fra Aukra BrukM/S «Norimo» det andre til Normann Shipping
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I midten av juli overleverte Aukra Bruk A/S sitt bygg nr. 42, M/S «Norimo» til Normann Shipping A/S, Oslo. Dette er det andre skip av samme type til dette rederiet, i det forrige, M/S «Norcato», innledet serien på tre til nevnte rederi. De to gjenstående av disse fire i ni-serien ble levert til vest-tyske redere, Nordfjord og Westfjord v/K.G. Bauer & Hauschildt, Hamburg. Resten av de ni i serien skal alle leveres innen utgangen av 1972, både til norske og utenlandske redere.
Skroget til «Norimo» er bygget ved L.H. Salthammer Båtbyggeri A/S på Vestnes, mens motorinstallasjoner og utrustning forøvrig er utført av Aukra Bruk. Det er et lasteskip på 2450 t.dw. mens bruttotonnasjen er i underkant av 1200 tonn, med andre ord et paragrafskip.
HOVEDDIMENSJONENE:
Lengde o.a. 77,10 m
Lengde p.p, 71,80 m
Bredde på spant 13,00 m
Dybde i riss 5,60 m
Skroget er helsveist - med bakk og poopdekk, og det har en utpreget bulbbaug og krysserhekk. Poopdekket er forlenget forover for å gi plass til den aktre selvstagende bipodmast og tilhørende vinsjer, Overbygningen med innredning er plassert akterut, over maskinrommet og tilhørende bunkerstanker m.v.
Riggen består av fire lossebommer, tre for 5 tonns og en for 10 tonns løft. I tillegg til selve heisevinsjen har hver bom topping og gaiervinsj. Lukedekslene er wireopererte og av typen MacGregor “singlepull” og bommene betjener parvis to store luker, 7,0 x 15,6 og 8,0 x 22,8 m. Tanktoppen er forsterket og beregnet for lossing med grabber ved bulklaster.
MASKINROMMET
bærer preg av en meget avansert installasjon og kontroll og er beregnet på fullstendig brokontroll. Overvåkning av alle funksjoner skjer også fra broen, der man har montert kontroll - og alarmfunksjoner sammen med de øvrige styringsinstrumenter i en felles bropult, og denne bropulten er fra Peilo Teknikk.
Fremdriftsmaskineriet er en Mak dieselmotor på 2000 HK, som gir skipet en fart på 12,6 knop med full last. Hjelpemaskineriet består av 2 stk. Mercedes Benz motorer på en 160 HK v/1500 o/min. med tilkoblede vekselstrømgeneratorer, og hvert aggregat er på 130 kVA. Havneaggregatet er plassert forut under bakken og er av samme fabrikat som hjelpemotorene. I tillegg er det montert akselgenerator på hovedmotoren, 130 kVA.
Navigasjonsutstyret om bord omfatter alle vanlige moderne apparater, som radar, Decca Navigator, radiopeileapparat og ekkolodd. Dertil kommer også radiotelefoni.
Redningsutstyret består av to livbåter og en lettbåt, flåter, redningsbøyer m.v. i henhold til de norske forskrifter om sikkerheten ved Skipskontrollens fordringer. Brannvarsling- og slukningsutstyr er også av høy klasse, det siste basert på CO2 såvel som skum og vann.
INNREDNING
er gjort smakfull og lys, og det er lagt stor vekt på trivselen for mannskapet ombord. Her er lyse veggpaneler, stoppede møbler og køyinnredninger som man bare finner igjen i de aller beste innredninger. En detalj i opplegget for skip med rasjonalisert besetning er at alle lugarer har innlagt telefon. I alt er det plass for 17 besetningsmedlemmer, mesteparten 1-mannslugarer. (Skipsrevyen nr 1/1971)