Nor-Shipping:

Håndtrykk, avtaler, bekjentskap og maaaange skritt
Tirsdag braker det omsider løs igjen på Lillestrøm med den første ordinære Nor-Shipping siden 2019.
Lillestrøm er kjent for to ting: Et ganske ok fotballag og det enorme messeområdet.
Denne uken blir kommunen besøkt av tusenvis av menn og kvinner i shippingnæringen. De aller fleste i en variant av dress med blå skjorte.
I 2019 besøkte nesten 50 000 personer messen. Det merkes i en kommune som i 2020 hadde drøyt 80 000 innbyggere.
Så hva er det som skal skje de neste dagene, og betyr det noe?
For å ta det siste først. Ja! det betyr noe.
Fjorårets messe, i april-kulden, kan ikke sammenlignes med en ordinær messe i begynnelsen av juni. Det er meldt småpene 25-27 grader i skyggen på Romerike denne uken, som betyr at ullklærne fra i fjor kan legges igjen hjemme og man bør i stedet huske solkrem. For oss som har fast tilholdssted på Vestlandet blir det jaggu en smak av sommer.
Antallet stands er på nesten 1000, både fra Norge og resten av verden, og den norske paviljongen ble utsolgt på rekordtid.
- Det er fantastisk. Vi har faktisk tatt mer plass enn vi hadde reservert. Vi hadde venteliste og fikk en plass fra naboen Danmark som de ikke hadde behov for, fortalte administrerende direktør i Norwegian Maritime Exporters, Erlend Prytz til Skipsrevyen allerede i januar.
Det viser at folk er veldig klare for en Nor-Shipping-messe i solen.
Det å møte hverandre ansikt til ansikt er viktig. Mange har allerede deltatt på messer og konferanser både i Norge og utlandet etter at de fleste korona-restriksjonene er blitt fjernet eller løsnet opp i. Men for andre er Nor-Shipping den store messen. Det er her budsjettet for stands og representasjon blir brukt. Det er langt fra alle i maritim næring som har råd til å delta på internasjonale messer som for eksempel SMM i Hamburg. Så da går man “all in” denne uken. Det er arrangører og skjenkesteder på Østlandet veldig glade for.
Så hva er det som skjer denne uken?
Det er nesten enklere å ramse opp det som ikke skjer. Avtaler og kontrakter skal undertegnes, bekjentskaper skal skapes og priser skal deles ut. I all beskjedenhet skal den viktigste deles ut allerede tirsdag klokken 12:15.
Skipsrevyen har siden 1997 hedret norsk design og skipssbygging i verdensklasse, og i år er det ikke noe unntak. Hvilket av de tre nominerte fartøyene som vinner prisen får du se på Explorers Lounge. Og jeg kan love at det er en høyst verdig vinner.
Er det første gang du skal delta på Nor-Shipping skal du få noen velmenende råd fra meg på veien:
Husk solkrem, blå skjorte (tydeligvis), godt humør, god kø-kultur og gode sko.
Vi sees!

Les mer om temaet:
-
– Det ble en «best ever»
Over 60 000 deltakere, fem maritime stormakter på gjestelisten og hundrevis av utstillere. Nor-Shipping 2025 ble en uke preget av samarbeid, synlighet og store ambisjoner for grønnere skipsfart.
-
GulenSkyss og Fjellstrand inngår kontrakt om ny elektrisk ferge
GulenSkyss AS har signert kontrakt med Fjellstrand AS om bygging av en ny, moderne og helelektrisk ferge som skal settes inn på sambandet Breistein
-
Jotun satser tungt på skrogytelse med ny teknologi
Med lanseringen av HPS 2.0 tar Jotun skrogytelse til nye høyder, reduserer utslipp og hjelper rederier med å nå klimamål.
-
Satser på nullutslipp: – Klar for strengere miljøkrav
Havila Kystruten og HAV Group har inngått et strategisk samarbeid for å stille sterkt i neste anbudsrunde på kystruten Bergen–Kirkenes. Nå tar de grep for å levere klimanøytrale løsninger – og inviterer hele den maritime klyngen med på laget.
-
Kongsberg Maritime lanserer K-Sail – en løsning for vindassistert teknologi
Kongsberg Maritime lanserer onsdag K-Sail, en ny tjeneste som hjelper rederiene med å velge og integrere vindassistert teknologi på en effektiv måte.