Statssekretær i Klima-og miljødepartementet Atle Hamar. Foto: regjeringen.no

Miljødepartementet prioriterer ikke landstrøm i cruisehavner

Høye kostnader og lav brukstid gjør at landstrøm til cruiseskip ikke har nådd opp i konkurransen, sier statssekretær Atle Hamar til Skipsrevyen. - Oppsiktsvekkende! sier Jan Kjetil Paulsen i Bellona.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bellona har estimert kostnadene for landstrøm i landets cruisehavner til 2 milliarder kroner. -Virkemiddelapparatet i Enova er uegnet til dette formålet, og denne oppgaven er alt for stor for hver enkelt havn, sier Paulsen.-  Landstrøm og ladestrøm  i cruisehavnene er en nasjonal oppgave sier Paulsen.

Bare prat?

-Nå er det viktig at Klima- og miljødepartementet følger opp Stortingets vedtak om utslippsfrie fjorder i 2026 og får på plass en landstrømstrategi før 2025, ellers blir dette bare prat, sier Paulsen.

Utslippsfrie fjorder?

-For å nå klimamålene i Parisavtalen og for å løse utfordringer knyttet til lokal luftforurensing må vi kutte utslipp fra alle fartøy og skipskategorier, bekrefter Hamar.  Regjeringen jobber både nasjonalt og internasjonalt for å redusere utslippene fra skip, også cruiseskip. Landstrøm er en del av dette. Det kommer nye miljøkrav for verdensarvfjordene, som Sjøfartsdirektoratet har sendt ut på høring, og som vil redusere luftforurensning lokalt. Vi er også i gang med oppfølgingen av Stortingets vedtak om krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart, og senest innen 2026, bekrefter Hamar, men på spørsmål fra Skipsrevyen om regjeringen vil investere i landstrømanlegg for cruisehavnene er ikke talen like klar.

Proriterer ikke landstrøm i cruisehavnene

- Regjeringens satsing på landstrøm baserer seg på å bygge ut de beste prosjektene først, altså de med størst klimaeffekt for pengene, sier Hamar.. Høye kostnader og relativt lav brukstid gjør at landstrøm til cruiseskip så langt ikke har nådd opp i konkurransen fordi de har vært mange ganger dyrere per redusert enhet klimagassutslipp, enn de 60 andre landstrømprosjektene som hittil har fått støtte fra Enova, fremholder Hamar.

-I fremtiden bør landstrøm bli standard for alle skip som ligger til havn, sier Hamar.. Enova gjør som sagt mye, men det vil også være behov for lokale bidrag og initiativer fra cruisenæringen selv, sier Hamar.