
M/S «Fonnes» - Fortsettelsen av 14-skipsserien fra Båtservice Verft AS
Skipsrevyen nr.2/1971: Båtservice Verft A/S, Mandal, leverte i oktober paragrafskipet M/S «Fonnes» til Tenax Steamship Co. Ltd., som er datterselskap til A/S Kristian Jebsens Rederi, Bergen. Dette var verftets byggnr. 572 og søsterskip av M/S «Tornes» som i sommer ble levert til ovennevnte Bergensrederi. (Omtalt i Skipsrevyens forrige utgave).
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «Fonnes» var det tredje skip i en serie på 14 som Båtservice Verft A/S skal bygge for norske og utenlandske rederier. Skipstypen er utviklet og konstruert av A/S Skibsforskning, Kristiansand, som er en seksjon av Båtservice-gruppen.
Skipet er bygget som single-decker under 1600 br.t. og har en dødvekt på 3047 tonn. Det er bygget til klasse +1A, Is C og EO i Det Norske Veritas og tilfredsstiller kravene i britiske og internasjonale regler og konvensjoner, både hva angår styrke, utstyr, lastelinje, sikkerhet m.v.
Hoveddimensjoner:
Lengde over alt: 79,98 m.
Lengde mellom perpendikulærene: 74,50 m.
Bredde på spant: 13,75 m.
Dybde i riss: 6,52 m.
Dypgående sommermerket: 5,32 m.
Som bildet viser har skipet bulb-baug under og sterkte utoverhellende avrundet platebaug over vannlinjeb, samt krysserhekk. Overbygning og maskinrom m.v. er plassert akter.
Lasteseksjonen gir plass til rom på i alt 139 500 kubikkfot, grain, 127 500 kubikkfot bale, og tankkapasiteter for ferskvann ca. 49 kubikkmeter, vannballaste ca. 770 kubikkmeter og bunkersolje ca. 211 kubikkmeter.
Laste/losseutstyret omfatter 4 bommer à 5 tonn, hydrauliske vinsjer, bomløftere og bomsvingere, og som en del av riggen inngår Møllerblokker.
Hovedmaskineriet består av en NORMO hovedmotor type KVM 16 på 2250 HK v/750 o/min., arrangert for drift på lett tungolje. Hovedmotor og Hjelset vripropeller kan fjernmanøvreres fra broen,
Service fart: 13,25 knop.
Hjelpemaskineriet består av to svenske dieselmotorer tilkoblet vekselstrømsgeneratorer på 150 kVA, samt havneaggregat på 64 HK med 47,5 kVA vekselstrømsgenerator.
Innredningen akterut er for en besetning på 17 personer, i store, lyse lugarer, 10 enkle og 3 doble. Her er benyttet moderne og lyse materialer som i tillegg er brannhemmende. Innredningen oppvarmes av et høytrykks varm-og friskluftanlegg, med Pyro sentralkjel, mens det øvrige er fra Nordisk Ventilator.
Det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter bl.a. Decca radar med to indikatorer, ekkolodd, radiotelefoni kombinert med radiopeileanlegg, samt VHF telefoni.
Etterskrift
«Fonnes» ble på et tidspunkt solgt til Gallic Estates Ltd i England og fikk navnet.«Gallic Stream»
På en ballastreise fra Svelgen til Stjernøya i Finnmark fikk skipet motorproblemer utenfor Hamarøy.Drev på land på Bremnesodden 14.1.1975.Alle 14 ombord ble reddet,men skipet gled av grunnen og sank dagen etter. (Kilde: Jan Olav Knutsen)
Lokale dykker har dette å tilføye: Det Britiske motorskipet Gallic Stream grunnstøtte den 14. januar 1975 på Bremnesodden, Hamarøy, under en reise fra Svelgen til Stjernøy. Under reisen fikk Gallic Stream problemer med motorene og drev inn på skjærene på Bremnesodden. Mannskapet på fjorten mann ble reddet ved hjelp av helikopter etter ulykken og fløyet inn til Bodø, og alle kom fra ulykken uten skader. Dagen etter skled Gallic Stream av grunnen og sank. Idag hviler restene av Gallic Stream på en dybde av tolv til tretti meter i tre deler. Vraket er revet opp i tre forskjellige deler. Kilde: (dykkepedia.com)