
– Det handler om sikkerheten til sjøfolkene
En rekke maritime organisasjoner står samlet i kravet om at arbeidet med Stad skipstunnel ikke må stoppe opp. – Det handler om sjøfolkenes sikkerhet, sier Kurt Inge Angell.
De siste ukene er det, blant annet i Stortinget, blitt stilt flere spørsmål om hva som skjer med Kystverkets forhandlinger med de tre tilbyderne som har lagt inn anbud om å bygge Stad skipstunnel.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss har gjennom Stortinget uttalt at hun ikke kan uttale seg om detaljer i de pågående samtalene.
– Av konkurransemessige hensyn har ikke Kystverket oppgitt detaljerte opplysninger om innkomne tilbud, men det har blitt gjort kjent at innkomne tilbud ligger over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt, skrev Marianne Sivertsen Næss i et likt svar stortingsrepresentantene Helge André Njåstad (FrP) og Alfred Bjørlo som begge tok opp saken gjennom et skriftlig spørsmål.
I Haugesund tirsdag samlet en rekke ledere fra maritime organisasjoner seg i et felles budskap.

– Kystverket må få avklaringer fra regjeringen til å kunne gå inn i forhandlinger med tilbyderne, forlanger leder av Hurtigbåtforbundet, Bjarne Rygg.
Med seg i kravet har han representanter fra Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Den Norske Maskinistforening, NHO Sjøfart og Kystrederiene.
Nullvisjon
Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell, er tydelig på at dette først og fremst handler om sikkerheten for sjøfolkene som seiler langs norskekysten.
– Det er for dem denne tunnelen skal bygges for, sier han til Skipsrevyen.
Marius Mandal Bårdsgjerde i Norsk Sjøoffisersforbund minner om at regjeringen og Sjøfartsdirektoratet har en nullvisjon om omkomne og skadede til sjøs.
– Da er et slikt prosjekt nettopp et svar på dette, sier Bårdsgjerde og får støtte av Webjørn Sandor Knutsen, Fagdirektør Maritim i NHO Sjøfart.
– For Kystrederienes medlemsrederier er Stad en daglig utfordring med store konsekvenser både for sikkerhet og regularitet. Stad skipstunnel vil ikke bare redde liv, men også bidra til en mer robust kysttransport med forutsigbar drift året rundt, fremholder Karsten Henrik Sprenger i Kystrederiene.
Siden andre verdenskrig er minst 33 personer omkommet i skipsforlis ved Stad. I tillegg har det vært en rekke hendelser med skip som i ytterste konsekvens kunne hatt stort skadepotensial.