
Ammoniakk gjør fremskritt som maritimt drivstoff
Ifølge en ny rapport fra DNV har ammoniakk gått fra konsept til tidlig implementering på fem år, og kan bli et alternativ med lavere klimagassutslipp for langdistanse skipsfart.
Rapporten Ammonia in Shipping: Tracing the Emergence of a New Fuel beskriver barrierene for økt bruk av ammoniakk og skisserer en todelt utviklingsvei.
Første fase innebærer bygging og drift av en mindre flåte drevet på ammoniakk, med begrenset antall fartøy, mannskap og havner som tilbyr bunkring.
Andre fase forutsetter utbygging av global infrastruktur, økt produksjon og internasjonale reguleringer gjennom IMO.
Knut Ørbeck-Nilssen, konsernsjef i DNV Maritime, uttaler i en pressemelding at ammoniakk ikke lenger bare er et teoretisk drivstoff, men at kostnader og sikkerhetsutfordringer fortsatt er vesentlige hindre. Han peker på at videre fremgang avhenger av finansielle støtteordninger, utvikling av forsyningskjeder og tydelige sikkerhetsregler.
Rapporten viser til at ammoniakk som skipsdrivstoff har hatt fremgang siden 2020 når det gjelder reguleringer, teknologi og infrastruktur.
IMO har innført midlertidige retningslinjer, klasseregler oppdateres årlig, og det finnes nå kommersielle motorer og bestillinger på 39 ammoniakkdrevne fartøy.
Produksjonen av blå og grønn ammoniakk er foreløpig lav, men planlagte prosjekter kan gi opptil 14 millioner tonn per år innen 2030. Bunkringsinfrastruktur testes i flere havner, blant annet i Singapore og Rotterdam.
Ifølge rapportens hovedforfatter, Linda Hammer i DNV, er det nødvendig å standardisere løsninger for at ammoniakk skal kunne tas i bruk i større skala.
Dette innebærer blant annet at dagens risikobaserte godkjenningssystem må erstattes av preskriptive regler i IGF-koden, økt produksjon, flere havner med forsyningstilbud, harmonisering av sikkerhetsstandarder og etablering av felles opplæringsprogrammer for mannskap.