Brunvoll skal levere en stor pakke til Liegruppens nye fartøy «Liafjord». Illustrasjon: Salt Ship Design

Liegruppen valgte Brunvoll

Brunvoll har signert kontrakt med Cemre Marin Endüstri A.S., Tyrkia, for framdrifts- og  manøvreringssystem til den pelagiske tråleren «Liafjord» for Liegruppen Fiskeri AS i Norge.  Fartøyet er designet av Salt Ship Design AS. Første del av leveransen fra Brunvoll vil finne  sted i 4. kvartal 2021, og hovedleveransen skjer i 1 og 2. kvartal 2022.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brunvoll-leveransen består av en integrert systempakke med gir- og propellanlegg med aksling og  hylse, tunnel thrustere og kontrollsystem. Framdriftsanlegget er et 2-speed system med PTO/PTH funksjon fra en kombinert akselgenerator/elektromotor. Dette betyr at skipet kan levere  overskuddsenergi til hovedtavlen fra hovedmotor i PTO-mode, og i PTH-mode kan skipet kjøre  elektrisk i nødkjørings mode, heter det i en pressemelding.  

Den integrerte systempakken er designet med fokus på brukervennlighet, bærekraft og lavest  mulig energiforbruk. Et 2-speed system er designet for høy fleksibilitet med 2 ulike propellturtall for  effektiv operasjon tilpasset skipets driftsprofil. Optimalisering av propellturtall betyr at 0-pitch tapet  er redusert til et minimum, og skipet oppnår betydelige drivstoffbesparelser, reduserte utslipp og  reduserte kostnader. 

- Til nye «Liafjord» har vi i fellesskap med Salt Ship Design og  Liegruppen kommet fram til et framdrifts- og manøvreringssystem som tilfredsstiller rederens krav  til moderne, effektiv og optimal drift av fartøyet, sier Geir Arne Kaspersen, VP Sales i Brunvoll.