
Liegruppen valgte Brunvoll
Brunvoll har signert kontrakt med Cemre Marin Endüstri A.S., Tyrkia, for framdrifts- og manøvreringssystem til den pelagiske tråleren «Liafjord» for Liegruppen Fiskeri AS i Norge. Fartøyet er designet av Salt Ship Design AS. Første del av leveransen fra Brunvoll vil finne sted i 4. kvartal 2021, og hovedleveransen skjer i 1 og 2. kvartal 2022.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Brunvoll-leveransen består av en integrert systempakke med gir- og propellanlegg med aksling og hylse, tunnel thrustere og kontrollsystem. Framdriftsanlegget er et 2-speed system med PTO/PTH funksjon fra en kombinert akselgenerator/elektromotor. Dette betyr at skipet kan levere overskuddsenergi til hovedtavlen fra hovedmotor i PTO-mode, og i PTH-mode kan skipet kjøre elektrisk i nødkjørings mode, heter det i en pressemelding.
Den integrerte systempakken er designet med fokus på brukervennlighet, bærekraft og lavest mulig energiforbruk. Et 2-speed system er designet for høy fleksibilitet med 2 ulike propellturtall for effektiv operasjon tilpasset skipets driftsprofil. Optimalisering av propellturtall betyr at 0-pitch tapet er redusert til et minimum, og skipet oppnår betydelige drivstoffbesparelser, reduserte utslipp og reduserte kostnader.
- Til nye «Liafjord» har vi i fellesskap med Salt Ship Design og Liegruppen kommet fram til et framdrifts- og manøvreringssystem som tilfredsstiller rederens krav til moderne, effektiv og optimal drift av fartøyet, sier Geir Arne Kaspersen, VP Sales i Brunvoll.