Roar Gjerde, Ståle Pedersen og Kristian Sætre fra Vard, på vei inn i møte på Stortinget hos Senterpartiets Geir-Inge Lien og Bengt Fasteraune.

Møre og Romsdal i kampen om fregattkontraktene: – Made in Norway bør være et krav

Både Vard og Ulstein kan bygge Forsvarets nye fregatter. Nå er de to verftene løftet frem i møter på Stortinget – med bred støtte fra hjemfylket.

I en pressemelding fra Maritimt Forum kommer det frem at de to største skipsverftene i Møre og Romsdal, Vard og Ulstein, er fortsatt med i konkurransen om å bygge fem nye fregatter til det norske Forsvaret. En kontrakt som vil bli blant de største investeringene Forsvaret har gjort på norsk jord.

I etterkant av Nor-Shipping tok stortingsrepresentant Geir-Inge Lien (Sp) og Maritimt Forum Nordvest grep for å følge opp kontakten med verftene. Sammen med Bengt Fasteraune (Sp), medlem av utenriks- og forsvarskomiteen, inviterte de Vard og Ulstein til møter i Stortinget. 

Målet: Å sikre at mest mulig kunnskap og argumentasjon blir lagt på bordet før endelig beslutning tas.

– Etter flere møter med både Vard og Ulstein er jeg trygg på at dette er to sterke kandidater. Ikke bare for å bygge skipene, men for å bidra til kompetansebygging, verdiskaping og beredskap i lang tid fremover, sier Lien i pressemelding.

Strategiske samarbeid og lokal verdiskaping

Verken Vard eller Ulstein er alene om å kjempe om kontrakten, men det er nettopp det brede bildet som gjør denne saken viktig for hele regionen. Får Møre og Romsdal jobben, følger leverandørindustrien med. Over hele fylket står underleverandører klare til å bidra.

– Dette handler ikke bare om to verft. Det handler om hele skipsbyggerindustrien i Norge. Vi har levert kvalitet i generasjoner, og det gjør vi fortsatt. Derfor mener jeg det er naturlig at nye fregatter bygges i Norge, sier Lien.

Ulstein og Vard har begge inngått strategiske samarbeid med internasjonale aktører – i Tyskland og USA – men med bygging og hovedleveranser lagt til Norge. For Maritimt Forum Nordvest er det et viktig signal:

– Det viser at vi konkurrerer helt i toppen internasjonalt, og at det ikke står på kompetansen her hjemme. Da skulle det bare mangle at ikke Norges nye fregatter blir «Made in Norway», sier daglig leder Britt Giske Andersen.

Konkurrenter – og samarbeidspartnere

Vard og Ulstein konkurrerer i denne saken. Men som i så mange andre maritime spørsmål, er det rom for å løfte i flokk. Det er denne holdningen som har preget klyngen på Nordvestlandet i flere tiår:

«Konkurrere når vi må. Samarbeide når vi kan.»

– Begge verftene leverer på tid og kvalitet, og begge har kompetansen som trengs. Da må vi sikre at deres stemmer blir hørt – og at de får vist frem hva de kan bidra med for Forsvaret og for Norge, sier Lien.

Når den endelige beslutningen tas, er fortsatt uklart. Men for Møre og Romsdal er kampen allerede i gang – og innsatsen er høy.