Å være en del av et prosjekt hvor alle muligheter er åpne fra start til slutt har lært oss mye, og ikke minst har det utfordret tankegangen vår. Prosjektet har også gitt oss en unik mulighet til å videreutvikle vår egen kompetanse på ulike områder, sier Gjøsæter.

Vil inspirere til mange nye, utslippsfrie fartøy i fremtiden

- Vi ble utrolig glad for å høre at dette prosjektet ble kåret som vinner, blant mange verdige kandidater, sier en glad Helge Gjøsæter til Skipsrevyen. Han er administrerende direktør i Leirvik AS.

Publisert

Leirvik AS har bygget førerhus- og passasjermodul i syltynn aluminium. Servogear har levert fremdriftsanlegget, mens Wärtsila har ansvar for det batteri- og energitekniske, der Corvus er selve batterileverandøren. Men over og før alt dette, ligger et EU-initiativ i form av en tildeling på rundt 120 millionar kroner fra Horizon 2020. Innenfor feltet Transport Advanced and Modular (TrAM).

- Vårt konkrete bidrag til dette prosjektet har vært å bygge strukturen til passasjer- og styrhusmodulen i WP06. I tillegg har vi bidratt med kompetanse til å utvikle et mere effektivt design og en produksjonsmetode som vi og andre i prosjektet kan benytte i fremtidige leveranser, sier administrerende direktør i Leirvik AS, Helge Gjøsæter, til Skipsrevyen.

Vil inspirere

- Vi ble utrolig glade for å høre at dette prosjektet ble kåret som vinner, blant mange verdige

kandidater. Det som gjør det ekstra spesielt for oss, er at MS «Medstraum» er et utviklingsprosjekt og et resultat av et samarbeid mellom aktører både i Norge og internasjonalt,.

- Forhåpentligvis kan denne prisen være med å inspirere til mange nye utslippsfrie fartøy i fremtiden, og i tillegg bruk av aluminium som lettvektsmateriale, legger han til.

Unik kompetanse på aluminium og moduler

Leirvik, som bedrift, har i mange år hatt sitt hovudfokus rettet mot offshoreprosjekter. Men, de har også hatt flere hurtigbåtleveranser opp gjennom tidene.

- Noe av det unike med oss, er vår kompetanse på aluminium og moduler. Og det var nettopp dette, i tillegg til vårt ønske om å utforske nye arbeidsområder, som var årsaken til at vi ble med i prosjektet, forteller Gjøsæter.

- At vår satsing og kompetanse kunne bli verdifull i et fremtidsrettet prosjekt som MS «Medstraum» syns vi er svært gledelig, og gir oss motivasjon til å delta i flere slike prosjekt i fremtiden.

Dette er det første EU-utviklingsprosjektet Leirvik AS har deltatt på.

- Det at prosjektet ender ut med å bli tildelt Ship of the Year 2022-prisen er derfor ekstra gledelig, mener han.

Prosjekt med alle muligheter åpne

- Dette har vært en prosess der mange partnere, med ulik interesse og kompetanse, har samarbeidet om et banebrytende prosjekt som til slutt har endt opp i et konkret resultat. Det synes vi har vært både interessant og lærerikt, sier Gjøsæter.

Leirvik AS har lang erfaring med gjennomføring av prosjektet der det er et konkret grunnlag.

- Det å være med i et prosjekt der alle muligheter er åpne fra start til slutt har lært oss mye, og ikke minst har det utfordret måten vår å tenke på. Prosjektet har også gitt oss en unik mulighet til å videreutvikle vår egen kompetanse på ulike områder.

Blant annet jobber Leirvik AS med å utvikle en automatisert produksjonsteknologi gjennom å bruke robotsveising av aluminium på unike konstruksjoner:

- Det er et prosjekt vi kaller ARoW (Automatic Robot Welding). Her har TrAM prosjektet gitt oss inspirasjon til å tenke nytt, særlig i form av design som er egnet for automatisert produksjon. En verdifull kompetanse vi trenger for å bli konkurransedyktige inn i nye markeder.