Stolt Tankers har kontrahert seks slike skip.

Kontraherer seks nybygg

Stolt Tankers har kontrahert seks nye 38 000 dødvekttonns parceltankere fra det kinesiske verftet Wuhu Shipyard.

Publisert Sist oppdatert

I tillegg til de seks nybyggene har rederiet også en opsjon på ytterligere seks fartøy. 

Skipene er designet for å maksimere drivstoffeffektiviteten ved hjelp av moderne motordesign, skrogformoptimalisering, et bredt spekter av energisparende enheter og landstrømtilkobling, med den ekstra fordelen at de også kan konverteres for fremtidig batteri- og metanolfremdrift. 

De nye skipene vil ha 30 segregerte lastetanker i rustfritt stål som tilbyr et bredt spekter av last fleksibilitet.

Udo Lange, CEO i Stolt Nielsen.

- Etter våre veltimede oppkjøp av 10 brukte skip siden 2021, er det nå rett tid for å investere i nybygg. Denne avtalen posisjonerer Stolt Tankers for fremtiden ved å forbedre fleksibiliteten og opprettholde flåtestørrelsen vår når vi trekker eldre skip ut av nettverket vårt mellom 2026 og 2030, sier Udo Lange, administrerende direktør, Stolt-Nielsen Limited. 

Han sier videre at nybyggene gjenspeiler selskapets strategi om å legge til moderne, drivstoffeffektive skip til flåten.

- Ikke bare vil disse nye skipene hjelpe Stolt Tankers i ambisjonen om å redusere karbonintensiteten med 50 % (i forhold til 2008-basislinjen) innen 2030, men de vil også bidra til å redusere kundenes Scope 3-utslipp (Utslipp knyttet til alt av varer og tjenester som virksomheten både kjøper inn og selger. red. anm), sier Lange.