Vard har signert kontrakt med Toyo Constructions for design og bygging av et kabel- og konstruksjonsfartøy.
Vard har signert kontrakt med Toyo Constructions for design og bygging av et kabel- og konstruksjonsfartøy.

Har signert kontrakt for design og bygging av nytt fartøy

Det er Vard som har fått oppgaven om å bygge et hybrid kabel- og konstruksjonsfartøy til den japanske entreprenøren Toyo Construction Co.Lts.

Kontrakten har en verdi på mer enn 200 millionar dollar, skriver Vard i en pressemelding. 

- Vi er glade og stolte over å ønske Toyo Constructions velkommen som kunde i VARD. Å bli valgt som deres foretrukne skipsbygger viser at vi er ledende i markedet og i takt med de stadig endrede kravene. Vårt verdensledende design- og ingeniørteam samarbeider med kunder for å utforske muligheten for nye fartøy og løsninger. Vi trekker veksler på vår lange erfaring som integrerte skipsbyggere i dette arbeidet for å gjøre banebrytende ideer til bærekraftige investeringer, og gjøre de maritime mulighetene mulige. Vi ser frem til samarbeidet med Toyo Constructions, sier VARDs administrerende direktør, Alberto Maestrini.

Skroget skal bygges ved Vard Shipyards Romania, Tulcea og utrustes og leveres fra et av VARDs verft i Norge i andre kvartal i 2026.

Posisjonerer seg

Toyo posisjonerer seg for vekst innen havvindindustrien og sikter mot å få den største andelen innen offshorebygging i fremtidens havvindvirksomhet offshore i Japan , skriver Vard i en pressemelding. 

Toyo Construction er en japansk entreprenør som driver byggevirksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Selskapet er spesialister innen offshore konstruksjon, eier en rekke fartøy og er involvert i et bredt spekter av prosjekter - som containerterminaler og marine flyplasser. 

Teknisk informasjon:

• Lengde: 149,6 meter

•Bredde:  28 meter. 

• Total karusellkapasitet: 9 000 tonn 

• Hybrid bomkran på 250 tonn for offshore havvind konstruksjons- og innstallasjonsarbeid 

• Hovedmaskineri: 5generatorer og 2 batterisystemer •

•DP-system: Tilpasset DPS 2-kravene

• Toppfart: 13 knop 

• Hybrid kraftproduksjon

•Lugarer: 90 enkeltlugarer

Kapsitet:  90 personer om bord

Det hybride kabellegger- og konstruksjonsfartøyet er av VARD 9 15-design. Designeter utviklet for kundens behov og som skal imøtekomme det voksende japanske offshore vindparkmarkede og kunne operere over hele verden, skriver de i pressemeldingen. 

Bærekraftig design

Skrogdesignet passer til de naturlige og konstruksjonsmessige forholdene i Japan, slik at det kan brukes både på grunt vann og dypt vann for å bidra til flytende havvind og kabellegging i forbindelse med kraftoverføringsprosjekter. 

Fartøyet vil kunne utføre havvind innstallasjon og kabellegging med høy driftshastighet i et bredt spekter av havområder, står det.

Fartøyet er 150 meter langt og har en bredde på 28 meter med samlet kabelbæreevne på 9000 tonn. I tillegg til å bli brukt som kabelleggingsfartøy, har fartøyet en 250 tonn hybrid bom kran og et stort dekksområde som gjør at fartøyet også kan brukes til offshore relatert havvind innstalasjons og konstruksjonsarbeid, flytende havvindfortøyningsarbeid og være en ressurs for andre marine prosjekter. Fartøyet vil også ha et 4-punkts fortøyningssystem og helikopterdekk installert. 

Fartøyet er utviklet med teknologien for å redusere karbonavtrykket under operasjoner og fortøyning i havn. Det vil ha en stor batteripakke, en landforsyningsforbindelse og et toppmoderne energistyringssystem. 

Dette oppsettet vil resultere i høyere energieffektivitet som reduserer CO2-, NOx- og SOx-utslipp, går det fram i pressemeldingen. 

SVP Sales & Marketing i Vard, Torgeir Haugan, ønsker Toyo velkommen til VARD som representant for et nytt marked:

- Vi er glade for å kunne bygge dette fartøyet til Toyo. Kabelleggeren er et moderne og komplekst fartøy av høy standard som er bygget etter japanske forskrifter for den japanske havvindparken, men også for det internasjonale markedet. Dette gjør denne kontrakten til en unik mulighet for både Toyo og VARD til å etablere seg som en sentral aktør i det japanske offshore vindparkmarkedet. 

Datterselskap

VARD Electro er også involvert i prosjektet gjennom leveranser av SeaQ utstyr og løsninger, inkludert SeaQ Power med energilagringssystemer, tavler og landstrøm. Når det gjelder kommunikasjon, leverer Vard Electro nettverks-, underholdnings- og kommunikasjonssystemene om bord. 

Vard Interiors skal levere interiørløsninger og grønt HVAC R-system (klima- og ventilasjonssystem). 

Toyo Constructions president, Haruhisa Obayashi, sier han er begeistret for VARDs tekniske dyktighet: 

- Vi er svært fornøyde med å signere kontrakt med VARD om å bygge dette kabelleggingsfartøyet, som vil bli Toyo Constructions største og mest moderne fartøy. VARDs design- og ingeniørkompetanse er i verdensklasse og vi forventer at dette vil gjøre det mulig for fartøyet å spille en viktig rolle i byggingen av offshore vindkraftproduksjonsanlegg i Japan.