MS «Richard With» ankom Mykelbust Verft i februar for å installere blant annet batterier for å bli hybridskip. Foto: Myklebust Verft

Er nettopp blitt Hybrid

Årsaken til at Hurtigruteskipet «Richard With» grunnstøtte fredag morgen er foreløpig ukjent. Men skipet er nettopp blitt ombygget til hybrid drift ved Myklebust Verft.

Publisert

Skipet ankom Myklebust Verft i februar, og skulle etter planen tilbake i ordinær drift fra 9. august.

Hurtigruten Norge har inngått avtale med Kongsberg Maritime for tre av hurtigruteskipene, deriblant MS «Richard With».

Oppgraderingen av skipene inkluderer blant annet hybrid drift med store batteripakker, lavutslippsmotorer og satsing på biodrivstoff, het det i en pressemelding fra Hurtigruten Norge i februar.

Vil gjennomføre tilsyn

Sjøfartsdirektoratet er kjent med hendelsen, forteller kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Skipsrevyen.

- Vi er varslet av Hovedredningssentralen og Hurtigruten. Foreløpig så pågår det en operasjon med å sikre skipet og få det til kai. Da starter vi jobben vår, og vil gjennomføre et tilsyn om bord.

Rederiet er også lovpålagt å avlegge en rapport innen 72 timer etter hendelsen, og først da vil man ifølge Aarhus kunne se etter årsakssammenheng.