Havyard vinner i nytt segment

Havyard Design & Solution skal levere design til to lasteskip for Royal Arctic Line A/S. Skipene skal frakte temperatur-regulerte kontainere samt stykkgods og blir en viktig del av infrastrukturen på Grønland. – Denne kontrakten er starten for ett nytt og spennende segment for Havyard Design & Solutions, sier salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Royal Arctic Line A/S håndterer all sjøfrakt til og fra de 13 største havene på Grønland. Den grønlandske regjering har gitt Royal Arctic Line en eksklusiv konsesjon for all sjøfrakt til Grønland, som sikrer forsyninger til hele landet. Med en slik konsesjon følger en rekke forpliktelser med hensyn til hyppighet, kapasitet og forsyninger til alle byene både på Vest- og Østkysten.

Skipene skal operere på Nordvest Grønland, og det setter store krav til designet på skipene, som skal gå i ett tøft klima, inn og ut av havner med grunt vann, krav til isklasse og de skal tilfredsstille polarkode, melder selskapet i en pressemelding. 

Havyard 974 er utviklet i tett samarbeid medrederiet for å møte disse kravene.

Fruktbart samarbeid

– Samarbeidet med Royal Actic Line A/S har vært svært fruktbart og jeg ser ikke bort fra at det vil komme flere muligheter for Havyard innenfor dette segmentet, sier salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane.

Zamakona Yards i Spania skal bygge skipene, med levering i 2020.

Skipene skal avløse dagens skip «Pajuttaat» og «Vestlandia», som ble bygget i 1979 og 1983. Dette er en viktig milepel for Royal Arctic Lines strategi å fornye utdaterte skip.

- De nye skipene får også mye større kapasitet enn de gamle, sier avdelingsleder, Fleet Management Anders Bay Larsen.