Ukens Skipsbesøk: MS «Havila Capella»

Med verdens største batteripakke for skip om bord, optimal energiutnyttelse og mindre matsvinn seiler Kystruten grønnere, men kaptein Brynjard Ulvøy har en viktig beskjed til myndighetene.

Publisert Sist oppdatert

- Ladekapasitet og infrastruktur for miljøvennlig drivstoff til maritim virksomhet er under enhver kritikk, sier kaptein på «Havila Capella» Brynjard Ulvøy.

Skipet benytter miljøvennlig gass (LNG) som drivstoff. Og har en batteripakke på 6MWh om bord.- Det er verdens største batteripakke om bord på et skip, sier maskinist Per Rydheim. Skipet satser stort på det grønne skiftet og utslippsfri seiling i verdensarvfjordene, men infrastruktur på land og ladekapasitet i havnene er under enhver kritikk. Myndighetene følger rett og slett ikke opp sin egen strategi om det grønne skiftet.

Vanskelig start

«Havila Capella», er ett av fire Kystruteskip, som seiler for Havila Kystruten fra Bergen til Kirkenes, og har tatt opp konkurransen med Hurtigruten, men fødselen har vært alt annet en smertefri for det nye selskapet og rederen Per Sævik, som mannskapet roser. 

Brynjard Ulvøy, kaptein på «Havila Capella» på turen til Norge og første rundreise, Anton Abrahamsen, Arnstein Larsen, Per Sævik, eier, Claus Andreassen, Else Kristine Tjessem, hotellsjef, Stephan Rossedalen og Bent Martini, administrerende direktør. Foto: Havila Kystruten

- Vi er sikre på at hadde vi jobbet i et annet rederi, så hadde vi ikke hatt jobb i dag, med så mange oppstartsproblemer, sier mannskaper vi snakket med. I stedet for det så opplever vi å jobbe i det beste rederiet vi noen gang har jobbet i, og som tar skikkelig vare på medarbeiderne sine, sier de. 

Hoveddata:

  • Navn: «Havila Capella»
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1093
  • Design: Hav 932
  • Lengde: 124,1 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 15471
  • IMO-nummer: 9865570
  • Rederi: Havila Kystruten
  • Motor: Bergen Engines
  • PM tunnel-thruster: Kongsberg Maritime
  • Azipull Propell: Kongsberg Maritime
  • Batteripakke: 6102 kWh fra Corvus
  • Navigasjon & Kommunikasjon:
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Palfinger Marine Safety
  • Kapasitet: 640 passasjerer

De fleste om bord kommer fra Hurtigruten. Da Kystruten fikk konsesjonen førte det til en virksomhetsoverdragelse for mange av mannskapene fra Hurtigruten til Kystruten. Deres dom er entydig. 

- Vi har aldri jobbet i et bedre rederi. Mannskapene vi snakket med er også svært fornøyde med vaktordningen om bord. Turnusen er 22 dager på og tre uker av.

«Havila Capella» oppkalt etter stjernen Capella, som er den fjerde sterkest lysende på den nordlige halvkule. Skipet benytter miljøvennlig gass (LNG) som drivstoff, og har en batteripakke på over 6000 kWh om bord. 

Skipet satser stort på det grønne skiftet og utslippsfri seiling i verdensarvfjordene. Det har omfattende energigjenvinning og optimal energiutnyttelse ved at brobesetningen og computerne til enhver tid kan styre optimalt energiforbruk om bord. 

- Det er mye å hente å optimal energiutnyttelse i forhold til fart og energibehov, sier Ulvøy. Skipet benytter også landstrøm i havner der det er mulig.

Kapteinens ønske til bro-teknologene

- Vi har bare godt å si som skipet sier Ulvøy, men det er en ting jeg skulle gjerne ha ønsket meg å forandre på det høyteknologiske skipet, og det er en skikkelig manuell bryter på dashbordet som hadde tatt oss fra automatikk til manuell styring av alle systemene om bord, med å kunne vri om en bryter. Slik det er nå er det for mange tastetrykk på skjermen forskjellige steder før at denne operasjonen kan skje. Med en skikkelig bryter kunne vi med en gang ha switchet om, i stedet for å måtte trykke flere steder, kanskje med kalde eller våte fingre i en stresset situasjon eller i regn og tåke, for eksempel i en innleggingsfase til kai om natten i hardt vær, sier Ulvøy.

Verdens største maritime batteripakke

Chiefen viser stolt fram batterirommene. De er på størrelse med en middels leilighet i Tigerstaden, men nå er det ikke lenger Tiger på tanken for de stolte Kystruteskipene. 

I dag seiler det på LNG, men det er også tilrettelagt for hydrogen, sier chiefen. 

- Vi reduserer energibehovet, gjenvinner energi om bord og minimerer utslippene. Batteripakken er levert av Corvus i Bergen og LNG motorene fra Bergen Engine. Skipet kan seile i fire timer på batteri og vi kan ligge utslippsfritt til kai på landstrøm, sier chiefen.

Matrosene samles til et felles møte om dagens dont. Båsen gjennomgår dagens oppgaver og gjøremål. Last og lossing. Matrosene har en rekke ulike oppgaver på det store skipet med alt fra tillegging og trosser til vedlikehold og reparasjoner. 

- Spør heller hva vi ikke gjør, ler de. Som matros må du kunne litt av alt.

Forhindrer matsvinn

Den største forandringen for gjestene er kanskje restauranten, for det er ikke lenger bugnende buffeter med alt hva hjertet og ganen kan begjære. Det er små porsjoner av smaken av Norge. Til gjengjeld får du så mange du vil.

Serveringspersonalet kommer bort til bordet og du får bestille fra en variert og rikholdig meny. Maten ankommer vakkert dandert, raskt og effektivt. Det blir flere ansatte og mindre matsvinn.

Lofotens mektige fjell flyter forbi. Raftsundet erobres. Torghatten beses. Snart er skipet i Trondheim. Det er tid for et boblebad, mens skipet legger til kai en tidlig morgen i Olav den helliges by.