DNV-rapport: Metanol når høyt modenhetsnivå
Metanol fremstår som et av de mest modne alternativene for lavutslippsdrift i shipping, viser DNVs nye fagnotat. Likevel peker rapporten på at høye kostnader og begrenset tilgang gjør at bruken fortsatt henger etter.
DNV skriver i en pressemelding at mens næringen utforsker flere ulike veier mot avkarbonisering, får metanol stadig større oppmerksomhet som et praktisk og skalerbart alternativt drivstoff for deepsea-skip.
Dette underbygges av mer enn 450 metanolklare fartøy i drift og på ordre, samt tekniske løsninger som nå er tilgjengelige for alle større fartøystyper.
DNVs nyeste fagnotat, «Methanol fuel in shipping», viser at metanoldrevne motorer og tekniske systemer har nådd et høyt modenhetsnivå, og at eksisterende globale produksjonssteder, lagringsfasiliteter og en voksende bunkringsflåte gir et solid grunnlag for bredere innføring, skriver DNV i pressemeldingen.
– Utforsker veier
I tillegg investerer industrien allerede i drivstoffet, hvor Kina står for 43 prosent av den planlagte globale produksjonskapasiteten for lavutslippsmetanol. Men som med alle alternative drivstoff vil metanolens fremtidige rolle avhenge av en kombinasjon av regulatoriske, økonomiske og operasjonelle faktorer.
– Når den maritime næringen utforsker veier mot en lavutslippsfremtid, er det viktig å vurdere en rekke praktiske og skalerbare løsninger. Det finnes ingen universalløsning, og ulike skipssegmenter og geografiske områder vil trenge ulike tilnærminger. Metanol er ett alternativ som bygger på etablert teknologi og infrastruktur, og det er positivt å se den økende interessen for flere typer alternative drivstoff, sier Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime i DNV i pressemeldingen.
Metanol kan gi miljømessige fordeler. Det er svovelfritt, produserer minimalt med sot og slipper ut betydelig mindre NOx enn marin olje. Rapporten understreker at enkelte bio- og e-metanolløsninger kan gi svært lave eller til og med negative klimagassutslipp gjennom livsløpet, og at metanolens kompatibilitet med eksisterende havneinfrastruktur – samt tilgjengelige midlertidige bunkringsløsninger – også kan redusere kompleksitet og kostnader for rederier.
Betydelige barrierer
Likevel peker rapporten på at pris og tilgjengelighet fortsatt er betydelige barrierer, slik det også er for mange andre alternative drivstoff.
I 2025 ligger prisen på bio-metanol i snitt rundt 2500 dollar per tonn MGOe, omtrent tre ganger prisen på marin gassolje, mens den globale produksjonen bare er 2,2 millioner tonn, langt under et mulig etterspørselsnivå på opptil 60 millioner tonn innen 2040.
Rapporten modellerer fire etterspørselsscenarioer og viser at regulatoriske rammeverk, som IMO Net-Zero Framework og FuelEU Maritime, kan bli avgjørende for å skalere opp bruken.
– Fra et teknisk ståsted har metanoldrevne motorer vist høy driftssikkerhet, og industridata viser at moderne dual-fuel-motordesign har akkumulert mer enn 600 000 driftstimer på metanol. Muligheten for ombygging er godt dokumentert, og det at man kan bruke konvensjonelle bunkringssystemer – i motsetning til kryogene drivstoff – gjør at havner raskt og kostnadseffektivt kan tilpasse seg, sier Marius Leisner, Senior Principal Consultant i DNV.
Metanol gir også fleksibilitet: Dual-fuel-motorer kan operere på metanol, biodiesel eller tradisjonelle drivstoff, og med mindre modifikasjoner også på etanol. DNVs Fuel Selector-tjeneste og Alternative Fuels Insight (AFI)-plattform gir rederier datadrevet veiledning om kostnader, regelverk og strategier for omstilling.