Inngår kontrakt for batterielektrisk fremdriftssystem til ny ferge
BOS Power har inngått kontrakt med Fjellstrand om levering av et komplett batterielektrisk fremdriftssystem til en ny 55-meters katamaranferge som skal opereres av Gulen Skyss.
BOS Power har signert en større kontrakt med Fjellstrand for levering av et komplett batterielektrisk fremdriftssystem til en ny 55-meters elektrisk katamaranferge som skal opereres av Gulen Skyss skriver BOS Power i en pressemelding.
Fartøyet skal settes i drift november 2027 på sambandet Breistein–Valestrand utenfor Bergen.
Komplett system
Som systemintegrator skal BOS Power levere hele det elektriske kraftsystemet, inkludert avanserte bro- og automasjonssystemer.
Systemet er utviklet for lavt energiforbruk og 100 prosent elektrisk drift.
– BOS Powers rådgivning gjennom hele prosessen og deres erfaring med energieffektive fremdriftssystemer har bidratt sterkt til prosjektet vårt. Optimalisering av energi- og fremdriftsdesign uten å kompromittere ytelse og pålitelighet er avgjørende både for oss som verft og for operatøren, sier Olav Lie, salgssjef i Fjellstrand, i pressemeldingen.
Tett samarbeid
Prosjektet bygger på et treparts samarbeid mellom Fjellstrand, Gulen Skyss og BOS Power.
– Når vi nå går videre med bestillingen av vår nye elektriske ferge, ønsker vi å fremheve den fantastiske støtten vi har fått fra både BOS Power og Fjellstrand. Deres tekniske innsikt og profesjonalitet har vært avgjørende i beslutningsprosessen. Vi ser frem til å sette denne neste generasjons fergen i drift, sier Frode Sønstabø, CEO i Gulen Skyss.
Energieffektivitet
BOS Power har hatt ansvar for integrasjonen av nøkkelsystemene om bord.
– Som systemintegrator sikrer vi at alle komponenter fungerer sømløst sammen. Det gir høyere energieffektivitet, lavere utslipp og økt kundeverdi. Vi er både glade og ydmyke for tilliten som er vist oss til å levere integrasjonspakken for fartøyet og landstrømanlegget, sier Martin Viksund, senior sales manager i BOS Power.
Frode Skaar, sales and marketing director i BOS Power, mener prosjektet viser retningen for deres videre satsing.
– Denne tilnærmingen er sentral i hvordan vi ønsker å sikre og gjennomføre fremtidige prosjekter, og støtte overgangen til bærekraftig passasjertransport, sier Skaar.
Hans Martin Gravdal, CEO i Fjellstrand, trekker frem samarbeidet som en nøkkelfaktor.
– Samarbeidet med BOS Power har vært avgjørende for å oppnå et fremdriftssystem som møter de høyeste standardene for sikkerhet og miljøytelse. Sammen setter vi en ny standard for maritim innovasjon, sier Gravdal.