Erik Hjortland - VP Technology i Odfjell, tok for seg mangelen på fornybar kraft under et arrangement i Bergen torsdag.
Erik Hjortland - VP Technology i Odfjell, tok for seg mangelen på fornybar kraft under et arrangement i Bergen torsdag.

Dekarborisering av deepsea-flåten vil kreve enorme mengder fornybar energi

- Mengden fornybar energi som trengs for å kunne produserer nok grønt drivstoff for den havgående flåten er enorm, og noe som er underkommunisert. Det sa Erik Hjortland - VP Technology i Odfjell under et arrangement i regi av Maritime Bergen torsdag.

Publisert

Hva som blir fremtidens drivstoff er det ingen som vet. Det snakkes om hydrogen, ammoniakk, metanol og andre typer energibærere. Det må man har et forhold til allerede i dag, hvis rederiet har planer om å bygge nye fartøy. Hvis ikke risikerer man i løpet av skipets levetid å ha et fartøy som man ikke kan bruke, påpekte Erik Hjortland.

- Problemet er at det er et komplett kaos der ute. Alle redere har sin egen mening om hva som blir det neste drivstoffet. Men jeg kan garantere at det kommer ikke til å bli en “cocktail” av drivstoff tilgjengelig i de største havnene som Singapore, Houston og Rotterdam. Infrastrukturen vil aldri klare å håndtere dette, understreket Hjortland.

Årlig benytter den havgående flåten 210 millioner tonn drivstoff, og Odfjell alene forbruker 450 000 tonn. Dermed er det ingen rederier som er store nok til å kontrollere hva som blir det neste. Men, påpekte Hjortland, det er mange ting rederen kan gjøre:

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP