Corvus skal levere batteripakker til de nye Fjord1-fergene som Havyard skal bygge

Corvus går for dobling i 2019

Corvus Energy forventer en dobling av leveransene i 2019, sammenlignet med 2018. Nå har de vunnet kontrakten på å levere batteripakker til fem nye hel-elektriske Fjord1-ferger som skal bygges av Havyard.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er veldig glad for at NES og Fjord1 velger Corvus som batterileverandør på ferger. Corvus har nå passert leveranser på over 20 ferger til Fjord 1 og NES, sier Corvus-sjef Geir Bjørkeli til Skipsrevyen etter at årets første kontrakt for selskapet er annonsert.

Bjørkeli sier videre at de regner med en dobling av leveranser i 2019 fra 2018 da de hadde ca 70 MWH og 324 millioner i omsetning. 

Geir Bjørkeli, Corvus Energy. Foto.Vibeke Blich

Som en ledende leverandør av batterisystemer til skip, har Corvus levert til flere ferger enn alle andre maritime batterileverandører til sammen. Det startet med den første nullutslippsfergen «Ampere». Senere har Corvus Energy batterilagringssystemer blitt valgt til over 40 tilsvarende ferger på verdensbasis.

- Fjord1 vil med disse fergene være enda et steg nærmere mer miljøvennlig og bærekraftig fergedrift, sier Stein Ruben Larsen Senior Vice President Sales hos Norwegian Electric Systems (NES) i en pressemelding.

Per dags dato er det Corvus batteripakker installert på hele åtte av de helelektriske fergene til Fjord1.

De fem elektriske fergene har Havyard 832 design og skal bygges ved Havyard verft i Leirvik i Sogn. Hver ferge er 67 meter lang, tar 50 biler og utstyres med luftkjølt Corvus ORCA Energy batteripakke. Utstyret skal leveres fra Corvus i 2019 og alle fergene skal etter planen være i drift 1 Januar 2020.