SMS skal bli mer brukervennlig
Det skal gjøre det enklere for sluttbrukerne.
I en pressemelding går det fram at det internasjonale klasseselskapet ClassNK og Lovoy fra Norge har signert en avtale om å samarbeide om utvikling og implementering av mer brukervennlige sikkerhetsstyringssystemer (SMS).
Lovoy har fremhevet at mange SMS-er har blitt så komplekse at de mister sluttbrukeren – sjøfolkene, av syne. I pressemeldingen peker de på at hvis prosedyrene er brukervennlige, vil folk bruke dem mer med redusert risiko for feil.
Bransjen står overfor mange nye krav som gjør brukervennlig SMS-design enda mer kritisk. Å introdusere elementer som LNG-drivstoff vil mest sannsynlig gjøre SMS-er enda mer kompliserte, skriver de.
- Kvalitet er ikke en kvikk-fiks, det handler om å gjøre varige endringer. ClassNK er en verdensleder innen kvalitetsstyring. Sammen vil ClassNK og Lovoy gjøre varige endringer ved å lære opp rederier til permanent å stoppe sine ansatte fra å putte unødvendig kompleksitet inn i prosedyrene, sier Senior Partner i Lovoy, Terje Løvøy.
ClassNK har engasjert seg i SMS-revisjoner for 6000 fartøy og 800 selskaper for å sikre at hvert system er i samsvar med regelverket. ClassNK har også jobbet for å gi verdifull innsikt og verktøy for å forbedre sikkerhetspraksis.
Begge parter er enige om at altfor komplekse SMS-er ikke bare er et problem, men også en forbedringsmulighet. Med signeringen av denne samarbeidsavtalen vil de to partene gå sammen for å støtte og forbedre sikkerheten til sjøs.
- For å støtte rederienes kontinuerlige sikkerhetsarbeid, er ClassNK forpliktet til å undersøke alle mulige tilnærminger for å øke sikkerhetsstandarder. Jeg er glad for å gå sammen med Lovoy for å utforske potensial og tiltak som vil bidra til denne bestrebelsen, sier Naoki Saito, daglig leder for maritim opplærings- og utdanningsavdeling, ClassNK
Les også:
-
Rekordoppslutning for Ocean Summit
Ocean Summit ble arrangert for tredje gang 7. mars.
-
Setter sjøsikkerhet på dagsorden
Fiskeri- og havministeren ønsker engasjement fra fiskeri og maritim næring om ny handlingsplan for sjøsikkerhet.
-
Nærmere 900 pålegg etter tilsynskampanje
I slutten av 2023 utførte Sjøfartsdirektoratet en uanmeldt tilsynskampanje mot mindre arbeidsbåter. Ved kampanjeslutt var det gitt 883 pålegg til fartøygruppen, skriver direktoratet på egne nettsider.
-
Nedgang for Redningsselskapet
Redningsselskapet hadde færre oppdrag i 2023 enn i 2022 og 2021.
-
For mykje reglar kan virka mot si hensikt
Under Leadership konferansen 2023 snakka assisterande professor på HVL, som nyleg har levert doktorgrad, Leif Ole Dreyer om prosedyrar og sikkerheit om bord i skip.