MS «Quick Fix» er levert fra Hukkelberg Boats til GIFAS.

Leverte «Quick Fix» til GIFAS

GIFAS har nylig overtatt den nye arbeidsbåten MS «Quick Fix», levert av Hukkelberg Boats. Fartøyet er en Flying Fish X-40, og blir et verdifullt tilskudd til selskapets flåte.

– Valget av Hukkelberg Boats var enkelt, forteller Morten Lorentsen, styreleder i GIFAS. – Vi fikk et godt tilbud, fikk gjennomført ønskede tilpasninger, og er svært fornøyde med sluttresultatet. 

MS «Quick Fix» er bygget for tøffe forhold, med tett spanting og en skrogform med dyp V-bunn. 

– Vi har svært gode erfaringer med dette designet fra tidligere leveranser, sier Øyvind Hukkelberg i Hukkelberg Boats. 

Med 380 hk Volvo Penta D6-motorer oppnådde båten en toppfart på hele 41,5 knop under prøvetur. Den effektive skrogformen gir lavt drivstofforbruk og reduserte utslipp. 

Komfortabel transport 

Overbygget i kompositt er utrustet med 12 dempede seter på hoveddekk, og store vinduer gir både mannskap og passasjerer god sikt. 

I forkabinen finnes et separat toalettrom, mens akterdekket har porter både på sidene og akter for enkel adkomst. 

Utstyrt for ROV- og miljøoppdrag 

MS «Quick Fix» skal ikke bare frakte folk raskt over havet – båten er også tilrettelagt for ROV operasjoner og innhenting av bunnprøver. 

Forkabinen har en dedikert ROV-stasjon, slik at operatøren kan jobbe uforstyrret. I tillegg er båten utstyrt med kapstan og linehaler, drevet av hydraulikk koblet til hovedmotor. 

På vei til Aqua Nor 

Prosjektet har vært fulgt opp av Arve Storholm og Tomas Bjørnå fra GIFAS, som hentet båten fra verftet og testet den under ulike sjøforhold på vei til Trondheim. 

– Båten oppfører seg imponerende godt i grov sjø, og man merker knapt den høye marsjfarten. Komforten om bord er upåklagelig, forteller de. 

MS «Quick Fix» skal stilles ut på Aqua Nor i Trondheim, der både GIFAS og Hukkelberg Boats ser frem til å presentere båten. 

– Samarbeidet med GIFAS har fungert svært bra. De har gitt gode innspill og vært klare på hvilke løsninger de ønsket ombord, sier Tore og Øyvind, begge fra Hukkelberg.