Ukens Skipsbesøk: «Christian Radich»

Første flytende kulturminne tildelt ”Det blå skilt» fra Selskapet for Oslo Bys Vel. Byantikvar Ellen Hole foretok avdukningen.

Publisert Sist oppdatert

Solen strålte om kapp med fullriggeren da Kampen-gutta slo opp til «Christian Radich» ved kai i Oslo. Direktør for stiftelsen Vidar Pederstad kunne ønske velkommen om bord til Skipsrevyens seere og inviterte gjester, og fortelle om den stolte fullriggeren, som ble bygget på Framnes i 1937. Annektert av tyskerne, bombet i flytedokka så den sank ned med dokka på havets bunn, før den etter krigen ble hevet og reddet hjem igjen til Norge. Skuta seiler i dag som skoleskip og gjennomfører hvert år et opplæringsprogram for ungdom med ulike utfordringer som har fått navnet Windjammer.

Video: Aleksander Larsen Astrup

- For noen av dem handler det rett og slett om å komme seg opp om morran, sier kaptein om bord Clas Jagdum. 

Han er kaptein på Radich for 28. året og innrømmer at det er spesielt å kunne føre Christian Radich.

En historisk dag

- Denne dagen er historisk, sa generalsekretær Ole Rikard Høisæther i Selskapet for Oslo Bys Vel. 

- Det er første gang at et flytende kulturminne tildeles det blå skiltet. 

- Vi ønsker å motivere til bevaring gjennom bruk, sa byantikvar Ellen Hole blant annet.

Direktør Vidar Pederstad takket for anerkjennelsen og kunne fortelle at skipet skal ha tre Windjammer-tokt i høst hvor ferden går til Las Palmas. Ungdommene er med som mannskap og får ulike oppgaver om bord, lærer seg å adlyde ordre og forholde seg til andre ved å fungere sammen og leve tett på hverandre. Gå vakter, heise seil og sove i hengekøyer på banjeren under dekk. 

Uten dekning

- En av de tingene de unge setter mest pris på i etterkant er at de kommer utenfor dekning av nettet. De får fri fra nettet. Dette fremhever de selv som en god frihetsfølelse. 5 til 10 prosent blir sjøfolk og fortsetter sin karriere til sjøs etter å ha vært om bord, sier Pederstad.

Hoveddata:

Total lengde: 62,50 m

Total lengde m/baugspyd: 73,00 m

Bredde: 9,70 m

Verft: Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord Norge, 1937

Seilareal: 1360,0 m2

Skværseil: 15 stk

Stagseil: 11 stk

Mesan: 1 stk

Hovedmaskin:

Hovedmotor: Catepillar 900 hk

Fart med maskin: Opptil 10 knop

Fart med seil: Opptil 14 knop

Baugthruster 200 kw