![MS «Bre».](https://image.skipsrevyen.no/1497671.jpg?imageId=1497671&width=960&height=548&format=jpg)
Skal samarbeida om nytt hybridfartøy til Bodø
Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS «Bre».
Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100 prosent elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.
- Dette er ett av tre nye miljøfartøy som spesialbygges til sambandet. Norled vil ha en hybridiseringsgrad på 70 prosent elektrisk drift ved operasjon av rutene, noe som vil bidra til å redusere utslippene på sambandet betraktelig, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.
Det er Brim Explorer som vil drifte sightseeingfartøyet i områdene rundt Bodø. MS «Bre» er designet som et moderne og universelt utformet fartøy med god passasjerkomfort og panoramavinduer for optimal utsikt. Det vil være plass til 130 passasjerer, samt bagasje, sykler og kajakker.
Toppfarten vil være rundt 30 knop og lengden på fartøyet er 24 meter. Det vil utrustes med 1,2 MWh med batterier, og en helelektrisk drivlinje med dieseldrevne rekkeviddeforlengere.
-Vi er naturligvis svært glade for kontrakten med Norled om bygging av reservefartøyet til disse rutene. Spesielt gledelig er det at to rederi som vi allerede har et etablert samarbeid med finner sammen på denne måten. Lav vekt og energieffektivitet er avgjørende i møte med lav- og nullutslippskrav og med dette fartøyet får vi demonstrert hvordan et lett byggemateriale som karbonfiber gir fortrinn både ved operasjoner i lav hastighet og som hurtigbåt. Materialet sikrer samtidig lang levetid på båten. Sammen med kombinasjonsdriften rederiene legger opp til gir det god ressursutnyttelse. Alt dette viktige aspekter som er positivt i et bærekraftperspektiv, sier Tor Øyvin Aa daglig leder i Brødrene Aa.
Denne typen samarbeid om en anbudsrute er en veldig god måte å utnytte ressursene bedre på. For både Norled og Brim Explorer er dette en vinn-vinn situasjon, der Norled bygger et fartøy som oppfyller kriteriene til anbudskontrakten, og Brim Explorer får et fleksibelt fartøy som kan tilby utslippsfrie opplevelser i et nytt område i Nord-Norge.
- Bodø er porten til et vakkert område i Nordland som vi gleder oss til å utforske med gjester om bord. Vi tror våre produkter vil være et positivt bidrag til en spennende destinasjon i vekst, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder i Brim Explorer.
Les også:
-
Ship of The Year 2024 – Her er de nominerte
Juryen i Ship of The Year har valgt ut de tre fartøyene som kjemper om å bli kåret til Ship of The Year under SMM i Hamburg i september. – En god variasjon av fartøy, sier juryleder og redaktør i Skipsrevyen, Helge Martin Markussen
-
Nå kommer den splitter nye hurtigbåten til Trondheim
Fartøyet skal trafikkere sambandet 810 Trondheim - Vanvikan.
-
Millionbot til Norled
Norled har fått et overtredelsesgebyr på to millioner kroner etter at de bygget et elektrisk anlegg uten tillatelse.
-
Fylkesordførar om hurtigbåt-trøbbel: – Forståing for at dette skapar frustrasjon
I Rogaland har det vore trøbbel med elektriske hurtigbåtar på fleire samband.
-
Korleis går det med verdas første autonome passasjerferje?
Skipsrevyen har vitja Stockholm for å sjå korleis det har gått med MF «Estelle».