Tomas Tronstad er daglig leder i Hyon AS. Foto: Vibeke Blich

Først i verden med DNV GL-godkjenning

Hyon AS har som første selskap i verden mottatt prinsipiell godkjennelse fra DNV GL av sine modulariserte maskinromløsninger for brenselceller. Godkjennelsen bygger på PowerCells brenselcelle MS-100 og baner vei for en bred anvendelse av brenselceller i skip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette er første brikke for oss på komplette verdikjeder i hydrogen.Vi skal jo levere hele verdikjeden. Det inkluderer produksjon fra fornybar kraft, distribusjon, fyllestasjoner, lagring og til bruk i brenselceller. Vii retter oss spesielt mot det maritime markedet, derfor er denne brikken vi nå får på plass viktig, sier daglig leder i Hyon AS Tomas Tronstad til Skipsrevyen.

Nå skal selskapet, som er et joint venture mellom Nel ASA, Hexagon Composites ASA og PowerCell Sweden AB, fortsette arbeidet med å gjøre resten av kjeden godkjent på samme måte.
- Det neste på listen er å få lagringsløsninger godkjent. Der ligger vi bra an. Vi er i rute, røper Tronstad.     
Viktig milepæl
Tronstad sier videre at han håper dette vil bane vei for generell bruk av hydrogen når løsningene kommer på plass.

- Med denne godkjennelsen viser markedet at det nå er tilgjengelig sikre løsninger med hydrogen og brenselceller for bruk i alle typer skip. Dette er en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre hydrogen anvendelig for maritimt bruk da løsningene er godkjent i henhold til DNV GLs aller nyeste og detaljerte regelverk for brenselceller. Vi takker DNV GL for et utmerket samarbeid i vårt arbeid med godkjenning av løsningene.

Marin teknisk sjef ved Hyon, Arild Eiken uttaler i en pressemelding:
- Med dette har Hyon godkjente løsninger for hydrogendrevne brenselceller ombord i skip; komplett med alt av nødvendige sikkerhets- og hjelpesystemer. De godkjente løsningene vil kunne plasseres både over og under hoveddekk, og omfatter kabinetter fra 100kW til containere på megawatt størrelser. Løsningene til Hyon/PowerCell er betydelig lettere og mindre enn marine kraftaggregater basert på diesel eller gass med tilsvarende effekt.

MS-100 med 100kW elektrisk utgangseffekt som byggekloss
Hyon benytter PowerCell som leverandør av brenselceller. For skipsapplikasjoner er det PowerCell sin største brenselcelle MS-100 med 100kW elektrisk utgangseffekt som benyttes som byggekloss, med sine verdensledende egenskaper på kompakthet og lav vekt.
Med stadig økende krav til reduksjon av utslipp er det maritime markedet i ferd med å bli en attraktiv arena for hydrogenteknologi. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMOs beslutning om å halvere skadelige utslipp fra skipsfarten innen 2050 vil kreve alternative drivstoff og nullutslippsløsninger for å realiseres. Bekreftede prosjekter som vil demonstrere hydrogenteknologi er allerede i gang for ferger og hurtigbåter. Eksempler på andre skipsegmenter der hydrogen er godt egnet er blant annet nærskipsfart og cruiseskip med faste havneanløp, arbeidsbåter og offshorefartøyer. Hydrogenteknologi faller i kost, og allerede i dag kan det tilbys løsninger som gjør hydrogenelektriske busser/vogntog fullt ut konkurransedyktige med fossile dieselalternativer.