Daglig leder i Hurtigbåtforbundet, Bjarne Rygg. Foto: Hurtigbåtforbundet
Daglig leder i Hurtigbåtforbundet, Bjarne Rygg. Foto: Hurtigbåtforbundet

Klart for ny Hurtigbåtkonferanse

Hvordan passasjertrafikk til sjøs kan svare opp forventninger og krav til reduserte klima- og miljøavtrykk blir et av hovedtemaene på årets Hurtigbåtkonferanse i Bergen 19 og 20. oktober.

Publisert

Helt siden 2015 har Hurtigbåtforbundet arrangert faglige konferanser hvor fokuset har vært det grønnet skiftet. Der det har vært presentert både ambisiøse strategier og gode løsninger. Norske myndigheter og politikere har de siste årene også gjort mye for å stimulere til forskning og utvikling mot utslippsfri samferdsel til sjøs.

Innen passasjertrafikk er de fleste lav- og null-utslipp fartøyer til nå bygget av mindre selskaper for turist og sightseeing-formål. Det er nå i endring forteller leder av Hurtigbåtforbundet, Bjarne Rygg.

- Kolumbus og Norled har nå 3 spennende el-hurtigbåter i rutedrift. Fjordøy, Fjordled og spesielt den siste store stolthet Medstraum, er spennende fartøyer som er banebrytende på sin måte. Ingen tvil om at Medstraum er den første helelektriske i kategorien, og fikk sin fortjente utmerkelse for det. Men her er potensiale for mye mer og vi kan nå mye lenger basert på det vi kan i dag med norsk teknologi og bygget hos norske verft. Tilsvarende teknologi som alle disse HSC-fartøyene til The Fjords, Rødne og Brim er bygget på.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP