Avventer NIVA-rapport
Ordfører i Fjell, Marianne Sandahl Bjorøy (AP), vil vente på en bestilt rapport fra NIVA før kommunen tar en avgjørelse på hva som skal skje med den sunkne flytedokken utenfor Ågotnes.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I et brev fra Norges Miljøvernforbund krever leder Kurt Oddekalv, at planlegging og heving av dokken må starte umiddelbart.
Sandahl Bjorøy er mer avventende.
- Vi har en veldig god dialog med med CCB Ågotnes som eier dokken, og de har nå hevet kranene om bord som var kilden til lekkasjen av oljen som ble observert, sier ordføreren til Skipsrevyen. - Det er blitt samlet opp av lenser som er lagt ut, fortsetter hun
Sank brått
Den over hundre år gamle dokken sank brått 26. november i fjor, da slaktebåten «Norwegian Gannet» var på vei inn i den. Ingen personer ble fysiske skadet i ulykken.
Sandahl Bjorøy vil nå avvente en rapport fra Norsk institutt for vannforskning, NIVA, før kommunen konkluderer om de vil kreve at dokken heves.
- Hvis rådene sier at den må heves, så må vi se på det. Men hvis rådet derimot er at om den strippes for alt som kan ha forurensingspotensial så kan den bli liggende, så er også det et alternativ som må vurderes.
Fjell kommune har overtatt ansvaret fra Kystverket for å finne ut hva som skal skje med dokken, og ordføreren bekrefter at de to instansene er i løpende dialog.
200 millioner
Kurt Rune Andreassen, administrerende direktør ved CCB på Ågotnes har uttalt til Skipsrevyen at en heving vil være både kompleks og dyr.
- Vi har ikke et oljefond i ryggen, og vi skal løfte noe som er to og en halv gang så tungt som en viss fregatt. Det sier noe om dimensjonene, sa Andreassen.
Det første anslaget CCB har fått på kostnader ved heving begynner på 200 millioner kroner.
Fremdeles befinner det seg rundt 4000 liter smøreolje om bord i den sunkne, men ordføreren i Fjell frykter ikke at den skal lekke ut i sjøen.
- Den ligger innkapslet i selve dokken, og det er ingenting som lekker derfra og utgjør en akutt forurensingsfare. Men vi er helt avhengig av faglige råd fra eksperter for å kunne fatte den rette avgjørelsen, avslutter Marianne Sandahl Bjorøy.
Årsaken til havariet er foreløpig ikke kjent, men Sysla skriver at nye ROV-bilder viser at en av de faste tankene hadde implodert.
- Om det er årsaken til havariet eller om det skjedde på vei ned får vi aldri vite, sier Kurt Rune Andreassen.