Dokken som havarerte ved CCB var bygget i 1906. Før den ble kjøpt av CCB var den i Bergen Group sitt eie. Her fra Laksevåg.

- Vi har ikke et oljefond til disp

Skjebnen til den havarerte dokka ved CCB på Ågotnes utenfor Bergen er ennå ikke klarlagt.  Heving og hugging vil koste dyrt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har ikke et oljefond i ryggen, og vi skal løfte noe som er to og en halv gang så tungt som en viss fregatt. Det sier noe om dimensjonene, og det sier noe om kompleksiteten i dette, sier Kurt Rune Andreassen, administrerende direktør ved CCB på Ågotnes til Skipsrevyen.

Han liker å sette tingene i perspektiv. Nå er det flere utredninger som har gått parallelt for å finne de beste løsningene for den videre skjebnen til dokka.

Administrerende direktør ved CCB, Kurt Rune Andreassen frykter ikke utslipp fra den havarerte dokka. Foto: CCB

Stykkevis og delt

- Vi har engasjert NIVA som ikke er langt unna med en rapport. Det mest aktuelle kan være å ta dokka opp stykkevis og delt, sier Andreassen. Han understreker likevel at det er for tidlig å konkludere. Han frykter ikke omfattende forurensing etter havariet som skjedde 26. november 2018.

- Det er ca 4000 liter smøreolje i tankene. Det er ikke fare for at dette skal lekke ut. De to kranene på 110 tonn hver, er allerede hevet. Det som ligger igjen på bunnen nå er i hovedsak 10 000 tonn stål, forteller Kurt Rune Andreassen. De har undersøkt vraket grundig med ROV-utstyr.

Vil koste mye

Årsaken til havariet var sprekker i de faste tankene. Dette til tross for at dokken nylig hadde gjennomgått omfattende rehabilitering for 15 millioner kroner. Nå ligger dokka på 60 meters, dyp og det første anslaget CCB har fått på kostnader ved heving begynner på 200 millioner kroner.

- En av forutsetningene som er lagt til grunn for dette estimatet er at det skal være stille vær i ukesvis, og det er jo ikke særlig realistisk, sier Kurt Rune Andreassen.