
Astrup AS
– Vi feirer i år et stort jubileum, forteller markedsdirektør Thomas G. Engen i Astrup AS til SKIPSREVYEN. – Som en av landets ganske få bedrifter kan vi se tilbake på en firmahistorie på nøyaktig 150 år under ledelse og eierskap av én og samme familie. I dag er det 5. generasjon Harald S. Astrup som sitter ved roret og eier bedriften sammen med sin far som er styreformann.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Firmaet startet som manufakturforretning 6. august 1857 i ”Hr. Lindboes Gaard ved Stortorvet” i Oslo, men i 1865 ble manufakturvirksomheten oppgitt og erstattet av en engrosavdeling for dagligvarer og en avdeling som betjente skipsbyggere, industri og håndverkere med levering av stål og metaller, ankere og kjetting, seilduk og fendere og for øvrig det meste av det denne kundegruppen hadde behov for.
Etter få år konsentrerte firmaet seg imidlertid utelukkende om denne siste avdelingen som gjennom årene har utviklet seg til å bli en av landets ledende leverandører innen metaller, plast og industrivarer med et meget omfattende produktspekter. Astrup AS opererer som grossist til det norske markedet. – Det er her vi har våre kunder, selv om vi også har en viss eksport til de nordiske land, poengterer Thomas Engen. – For industrivarer er vi knyttet til den svenske kjeden TOOLS.
I dag har selskapet 145 ansatte, og omsatte i 2006 for 750 mill. kroner. Hovedkontoret og sentrallageret på 15.000 m2 ligger på Rommen i Oslo. Her arbeider også 80 av selskapets ansatte. I Bergen har Astrup AS et lager på 8.000 m2 og 45 ansatte, og i tillegg kommer avdelinger, salgskontorer og industributikker fordelt langs kysten opp til Trondheim.
Selskapets kjerneverdier
– Vår forretningsfilosofi baserer seg på det vi kaller våre tre kjerneverdier, forklarer Engen. – Den første er kvalitet i alle ledd, fra kvaliteten på de enkelte produkter, måten vi behandler våre kunder på, vår pålitelighet og til vår leveringsdyktighet. Den neste er mangfold. Det innebærer at vi ønsker å tilby våre kunder et så betydelig utvalg innen våre leveringssegmenter, at vi i størst mulig grad kan dekke deres behov. Vi skal være den første leverandøren en kunde henvender seg til når han er på jakt etter egnede produkter. Det siste verdibegrepet er godt samarbeid.
– Vi har ca. 3500 handlende kunder, som vi ikke bare skal være en leverandør til, men også være en samarbeidspartner for. Vi ønsker en tett dialog med kundene, derfor har 1/3 av dem en fast kontaktperson som følger dem opp, uansett hvilke produkter de handler hos oss. På den måten kan vi treffe tiltak for å møte fremtidige leveringsbehov, og vi kan avdekke utviklingområder med kunden.
– En stor del av våre kunder, og særlig skipsverftene, arbeider med kontrakter som ligger langt frem i tid, sier markedssjef Stig
– Plast er blitt et etterspurt materiale også innen skipsbygging og produksjon av skipsutstyr, og vi ser leveransen av dette som en naturlig del av vårt produktspekter, påpeker markedsdirektøren. – Derfor lagerfører vi rør, bolter og plater i en rekke utførelser. Plast er så mangt. For at våre kunder skal få de riktige typer og kvaliteter, tilbyr vi en utstrakt rådgivningstjeneste. Plast utgjør en viktig del av selskapets sortiment, og Astrup AS satser på betydelig vekst innen dette området i årene som kommer.
Selskapet har i sitt 150. år fortsatt bevart den opprinnelige forretningsfilosofien når det gjelder vareutvalget. – Ikke bare skal kundene hos oss f&arin
g; hva de har behov for av metaller og plast, men også annet materiell som verktøy, skruer, industrimaling og annet utstyr som har tilknytning til de yrkesgrupper og bedrifter vi betjener. Industrivaredivisjonen utgjør ca. 15 % av selskapets omsetning og er også inne i en bra vekst med sitt samarbeid med Tools-kjeden.
Kjerneverdier og konkurransefortrinn
– Det sier selvsagt meget om selskapet, dets ledelse og medarbeidere, samt dets tilpasningsdyktighet under skiftende forhold at det kan se tilbake på en lang tradisjon. I den internasjonale konkurransesituasjon som hersker i dag, er det en forutsetning at vi setter våre spesielle fortrinn i fokus, nemlig våre kjerneverdier, vår leveringsdyktighet og en god logistikk, avslutter markedsdirektør Thomas G. Engen.