Conteinerskipet «NCL Salten» er trukket fra grunn og er ute i sjøen igjen. Det 135 meter lange skipet gikk natt til torsdag på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset.

Alvorlige avvik på «NCL Salten»

Sjøfartsdirektoratet gjennomførte havnestatskontroll (Port State) om bord på skipet «NCL Salten» i Orkanger tirsdag kveld. Tidligere på dagen ble skipet dratt av grunn ved Byneset, der det hadde ligget siden grunnstøtingen torsdag 22. mai.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom hele bergingsoperasjonen tirsdag, hadde Sjøfartsdirektoratet en såkalt aksjonsinspektør med om bord for å bistå Kystverket, rederi, klasse og bergingsselskap.

«NCL Salten» seiler under kypriotisk flagg. Etter at skipet var lagt til kai i Orkanger gikk derfor direktoratets Port State-inspektør om bord for å gjennomføre havnestatskontroll.

Inspeksjonsrapporten viser følgende funn/mangler:

  • Som følge av grunnstøtingen har skipet fått skrogskader som gjør at det ikke er seilingsdyktig. Flaggstaten Kypros må gi en skriftlig bekreftelse på at skipet kan gå til verksted for reparasjon av skadene. Vilkårene for å seile til verksted skal godkjennes av Sjøfartsdirektoratet.
  • Brovaktalarm (Bridge Navigational Watch Alarm System, BNWAS) var slått av både før og under selve grunnstøtingen. Må utbedres før skipet kan seile.
  • Skipets ISM-system (sikkerhetsstyringssystem) er ikke i henhold til kravene. Må rettes opp innen tre måneder.
  • Rømningsveiene på skipet er ikke i henhold til kravene. Luken til nødutgangen fra maskinrommet er for tung, og er vanskelig å åpne fra innsiden. Må utbedres innen 14 dager.

Sjøfartsdirektoratet er nå ferdig med sine tilsyn og avventer nå videre plan for skipet, i dialog med rederi og flaggstat.

Sjøfartsdirektoratets aksjonsinspektør var om bord for å bistå i forbindelse med bergingsaksjonen.