
Nyskapende slangehåndtering
Themis Create fra Ålesund er inne i sluttfasen i utviklingen av Themis Safe, et helt nytt redskap for trygg og effektiv slangehåndtering i offshoresammenheng. Det er de to gründerne Severin Åkervik Ulstein og Inge-Svenn Nærø som står bak det nye konseptet, som allerede har tiltrukket seg mye oppmerksomhet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med bakgrunn som skipsoffiser har Inge-Svenn Nærø erfaring med slangehåndtering og ulempene knyttet til dagens rutiner. Han forklarer til Skipsrevyen at for lite nyskaping har blitt gjort på dette feltet. Det var høsten 2006 Nærø først fikk ideen om å prøve og utvikle et nytt system for slangehåndtering. Målet var både å forbedre sikkerheten og effektivisere selve operasjonen. Med seg fikk han Severin Åkervik Ulstein som jobbet innen skipsdesign.
Tidlig på våren 2007 gikk de i gang for fullt med utviklingen, og etter utallige versjoner er Themis Safe nå nesten klar for markedet. Det var ingen investorer som medvirket til utviklingen, og i den tidlige fasen måtte det meste dekkes av de to gründerne. Men etter hvert som prosjektet begynte å ta form, kom også kapital. Innovasjon Norge medvirket med et etablererstipend, og selskapet ble tildelt nesten halvparten av premiepengene under Innovator 2010.
Knyttet tidlig kontakter
Potensielle sluttbrukere av Themis Safe ble tidlig kontaktet. Allerede under ONS 2007 ble BP kontaktet, og har i følge de to gründerne vært en viktig samarbeidspartner gjennom hele utviklingsprosessen. Nærøs arbeidsgiver, Bourbon Offshore, blir også fremhevet som en sentral samarbeidspartner.
På produksjonssiden ble Aakre Mekaniske AS tilknyttet. Dette selskapet er lokalisert på Haramsøy, og produserer blant annet for Rolls-Royce og Sperre. Åkervik Ulstein og Nærø forklarer at Aakre Mekaniske viste stor interesse for det nye slangehåndteringskonseptet, og tok sågar noe av produksjonskostnadene innledningsvis.
Prototypen av Themis Safe ble i oktober fullskalatestet i Tananger utenfor Stavanger med BP, Conoco Philips og DNV til stede. Dette var på mange måter ildprøven, men Nærø og Åkervik Ulstein forklarte at testingen var svært oppløftende. Også under harde belastninger fungerte systemet tilfredsstillende.
Kompakt enhet
Themis Safe er ment som mellomledd mellom rigg og fartøy i forbindelse med overførsel av forskjellige medier. I utviklingsprosessen ble det vektlagt at innretningen måtte fungere sammen med eksisterende utstyr, være forenlig med standardiserte koblinger, samt enkelt kunne avkobles ved behov.
Resultatet ble en rammekonstruksjon som festes over rekken ved hjelp av friksjon og gravitasjon. Den 250 kg tunge konstruksjonen låser seg fast ved hjelp av et ledd, og er i tillegg belagt av poly-urethane i innerkant for å sikre tilstrekkelig friksjon. Videre behøver ikke mannskapet assistere i hverken til- eller frakobling av riggkranen, noe som forbedrer sikkerheten dramatisk.
En av ulempene knyttet til mange fartøyers slangehåndtering, er slangens knekk over rekken. Dette innsnevrer slangediameteren betraktelig, og medfører overførsel med høyere trykk og større slitasje. Derfor er Themis Safe utstyrt med et rørbend og weak link-kobling for mest mulig stabil og sikker overførsel.
Under værharde forhold i Nordsjøen blir slikt utstyr svært hardt belastet, og holdbarhet må derfor være et hovedpremiss for en slik konstruksjon. Themis Safe er bygd opp av høyfast og rustfritt stål, samt nylonforinger i de smørefrie leddene. Ett av formålene med fullskalatesten i Tananger var å avdekke eventuelle svakheter ved harde påkjenninger. Videoopptak fra testingen viste at selv under relativt hardfør kranoperering, festet Themis Safe seg som planlagt.
Markedsmuligheter
Utgangspunktet for utviklingen av Themis Safe var offshore slangehåndtering. Fleksibiliteten muliggjør imidlertid flere operasjonelle egenskaper, og Åkervik Ulstein fremhever blant annet oljevern. Han mener at med bruk av et produkt som Themis Safe, kunne eksempelvis oljelossingen av “Full City” ha blitt iverksatt umiddelbart, og ikke først etter 48 timer. Men også i forbindelse med transfer av medium mellom skip kan Themis Safe med fordel brukes, forklarer gründerne.
Det patenterte produktet er planlagt lansert kommersielt i løpet av første halvdel 2011, og allerede har flere store aktører gitt indikasjoner på kjøp. Men Åkervik Ulstein og Nærø har også vurdert mulighetene for leasingavtaler med rigger og oljeselskaper.
Flere rederier Skipsrevyen har vært i kontakt med stiller seg positive til en innretning som forenkler og effektiviserer slangehåndtering offshore, og dermed synes Themis Safe å ha et godt markedspotensial.