
Bestiller ny brønnbåt og servicefartøy
Trident Aqua Services utvider flåten med både en brønnbåt fra Zamakona og et servicefartøy fra Sletta Verft. Med nykontraktene har selskapet nå syv fartøy under bygging.
Trident Aqua Services fortsetter å bygge flåten. Selskapet har nå bestilt både en ny brønnbåt og et servicefartøy med batterihybrid drift. Med disse bestillingene har Trident syv fartøy under bygging og totalt 69 fartøy i drift.
Ny brønnbåt fra Bilbao
Brønnbåten bygges ved Zamakona Yards i Bilbao på et design fra Salt Ship Design. Fartøyet får en kapasitet på 4 000 kubikkmeter, hybrid dieselelektrisk fremdriftssystem, stor batteripakke og motorer som kan kjøres på biodiesel. I tillegg blir båten utrustet med energigjenvinningsløsninger, revers-osmose-anlegg og fiskehåndteringssystem fra MMC First Process.
– Dette gir oss en fleksibel plattform som kan tilpasses ulike kundebehov, sier Tridents administrerende direktør Arild Aasmyr, i en pressemelding.
Zamakona skriver på Linkedin at styreleder i Zamakona, Pedro Garaygordobil, mener kontrakten styrker båndene til Trident.
– Zamakona støtter veksten til vår verdsatte kunde. Den nye kontrakten er en stor suksess for oss og sikrer en solid ordrereserve de neste tre årene.
Også hos Salt Ship Design er optimismen stor.
– En fantastisk start på Aqua Nor i Trondheim denne uken, og nok en bekreftelse på Salt Ship Designs sterke posisjon i havbruksmarkedet, skriver styreleder Egil Sandvik på LinkedIn.
Servicefartøy fra Sletta Verft
Det andre nybygget er et 27 meter langt servicefartøy fra Sletta Verft i Aure, designet av Solstrand Trading. Fartøyet får en batteripakke på 1570 kWh, kraftig dekksutrustning og ROV-system for bolteboring ned til 300 meter. Dette blir det 17. fartøyet Sletta Verft leverer til Trident.
– Vi ser frem til å levere nok et fartøy til Trident. Dette prosjektet bygger videre på et samarbeid som har vart i mange år, sier daglig leder Kåre Sletta, i en pressemelding.
Styrket posisjon
Trident Aqua Services ble etablert gjennom sammenslåingen av Intership, Aquaship og FSV Group. Selskapet opererer nå en internasjonal flåte på over 60 fartøy – inkludert brønnbåter, servicefartøy, fôrbåter og slaktefartøy – og har nærmere 1 000 ansatte fordelt på syv land.
Med de to nye fartøyene tar Trident enda et steg i retning av å tilby en komplett portefølje av tjenester til havbruksnæringen, med både teknologi og miljøløsninger i fokus.