Illustrasjon: Wärtsilä

Wärtsilä skal designe og utstyre transportfartøy til Aker BioMarine

Teknologikonsernet Wärtsilä har fått tildelt kontrakten om å designe et toppmoderne multifunksjonsfartøy som skal operere i Antarktis. Wärtsilä skal også utruste fartøyet med en omfattende pakke med integrerte fremdrifts- og hybridløsninger. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er bestilt av Aker BioMarine, og blir bygget ved CIMS Raffles-verftet i Kina. Designkontrakten med Wärtsilä ble signert i desember 2018, mens utstyrsordren ble signert i mars 2019.

Det 168 meter lange fartøyet har et deplasement på 20.300 dwt, og det kommer til å overholde IMOs standarder for å kunne gå i polare områder. Fordi fartøyet skal fungere i det miljømessige følsomme Antarktis, ble Wärtsiläs bærekraftige tekniske- og hybridløsninger, med høy grad av sikkerhet og pålitelighet, ansett som det mest egnede for dette prosjektet.

- Vi er stolte av å ha blitt valgt for å designe og utstyre dette fartøyet. Det vil være tilpasset og designet spesielt for å møte eierens operasjonelle krav i et utfordrende miljø. Dette understreker igjen Wärtsiläs omfattende styrke, evne samt bredde i tilbudet vårt til det marine markedet, sier administrerende direktør Lilli Chi i Ship Design, Wärtsilä Marine.

- Miljøvern er et helt vesentlig for oss, og utformingen av dette fartøyet har hovedfokus på bærekraft. Det inneholder den nyeste teknologien innen energisparing og miljø, for eksempel hybridfremdriftssystem og et avansert varmegjenvinningssystem som bidrar ytterligere til å redusere karbonavtrykket, sier direktør Eldar Vindvik, Fleet Renewal hos Aker BioMarine.

Det nye fartøyet vil bli drevet av Wärtsiläs prisbelønte Wärtsilä 31-motor som av Guinness’ Rekordbok er anerkjent som verdens mest effektive 4-takts dieselmotor. To Wärtsilä 20-motorer gir ekstra kraft. Alle motorene vil være utstyrt med Wärtsiläs system for NOx-reduksjon (NOR) for å hindre nitrogenoksidutslipp når den er i dieselmodus. Wärtsilä kommer også til å levere kraftdistribusjonssystemet, inkludert hybride stasjoner og en batteripakke, girkassen, kontrollerbare propeller og thrustere. For å sikre optimal systemytelse og energiutnyttelse styres den integrerte løsningen av Wärtsiläs kraft- og energiledelsessystem og fremdriftsstyring.

Fartøyet vil frakte forsyningsvarer og væsker, samt krillprodukter fra krillfartøy som arbeider i antarktiske strøk. Et eget innovativt lastehåndteringssystem er utviklet for dette formålet.

Fartøyet forventes å være klart høsten 2021.