Verdens første kommersielle droneleveranse til skip

Wilhelmsen og Airbus har i samarbeid med Singapore havn og SPO gjennomført verdens første kommersielle droneleveranse til skip, sier Marius Steen i Wilhelmsen til Skipsrevyen. (Trykk på bildet og se film.)

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den historiske droneleveransen skjedde fra Marina South Pier i Singapore med en rekke små og tidskritiske deler til et ankerhåndteringssfartøy som lå for anker ute på reden. Dronen leverte 3D printede forbruksvarer fra Wilhelmsens onshore 3D-trykkmikrofabrikk. Airbus Skyways drone navigerte autonomt langs forhåndsdefinerte luftkorridorer på sin 1,5 kilometer lange flytur til Eastern Work Anchorage. Dronen landet på dekk av Swire Pacific Offshores ankerhåndteringsfartøy MV “Pacific Centurion” og leverte sin 1,5 kilo tunge last, før den returnerte til basen. Hele operasjonen tok ti minutter.

Verdens første kommersielle droneleveranse

-Selv om små droneleveringsforsøk fra slepebåt til skip har blitt utført av flere rederier og tjenesteleverandører tidligere, så er dronelevering i et slikt omfang i en av verdens største og mest trafikkerte havner aldri tidligere blitt testet, før i denne prøveperioden, sier Steen.

-Droneleveransen fra land til skip i en av verdens travleste havner viser at hardt arbeid, investeringer og troen på konseptet sammen med våre partnere i Droneleveringsprosjektet ikke har vært feilslått, sier Marius Johansen i Wilhelmsen Ships Agency.

Samarbeider med Airbus

Operasjonene startet med workshop med Wilhelmsen, Airbus og SPO-mannskap for å sikre at risikovurderingen ble forstått av alle parter. Med den endelige sikkerhetskontrollen fullført, lastet Wilhelmsens Marina South Pier-team dronen. Støttet av spottere stasjonert ombord på skipets dekk for å sikre sikkerheten til mannskapet og fartøyet, fløy dronen avsted mot fartøyet, og landet på det dedikerte området på hoveddekket hvor pakken ble hentet av offiseren om bord.

Rimeligere, raskere og sikrere

-Wilhelmsen tilbyr en mer kostnadseffektiv, raskere og sikrere måte å levere små, tidskritiske gjenstander til skip på, og ser leveranse fra drone, som en del av deres videre utvikling av selskapet, sier Marius Steen.Johansen legger til at levering av essensielle reservedeler, medisinske forsyninger og kontanter til Master via tilbringerbåt, er en fast del av vår portefølje, som vi tilbyr daglig i havner over hele verden. Moderne teknologi som ubemannede luftfartssystemer (UAS) er bare et nytt verktøy, som vi kan utvikle vår bransje videre fremover og forbedre hvordan vi betjener våre kunder. Mindre arbeidsavhengige ubemannede luftfartøyer (UAV) kan potensielt redusere leveringskostnadene med opptil 90% i noen havner og ha et mindre karbonavtrykk enn tilbringerbåter, sier Steen.

SPO en viktig samarbeidspartner

SPO har vært en viktig partner under den detaljerte sluttprøve og operasjonelle testingen av dronetjenesten, med sine ankerhåndteringsbåter (AHTS) -fartøy.

-Swire Pacific Offshore er en stolt samarbeidspartner med Wilhelmsen for å støtte det første pilotprosjektet Shore-to-Ship med vårt fartøy, M / V “Pacific Centurion,”  sier kommersiell direktør i SPO, Duncan Telfer.Wilhelmsen og SPO har hatt et langvarig og godt samarbeidsforhold. Vi er sikre på at denne banebrytende teknologien i Wilhelmsen vil skape nye muligheter for fremtidige samarbeid med SPO, forbedre arbeidseffektiviteten og drive kostnadsbesparelser for aktører i offshoreindustrien, sier Duncan Telfer.

Begistret Luftfartskompetanse bryter nytt land for maritim industri

Wilhelmsen undertegnet en unik avtale med luftfartsselskapet Airbus i juni 2018 og fikk som oppgave å sette opp nødvendige maritime havneoperasjoner, få relevante godkjenninger fra havnemyndigheter, sammen med Airbus,som den overordnede Skyways systemarkitekt og leverandør, som bidro med sin kompetanse innen luftfart og vertikale løfteløsninger for å utvikle UAS for leveranser fra land til skip.

-Vi er begeistret over å lansere den første prøven av sitt slag i den maritime verden, sier leder av Airbus Skyways, Leo Jeoh. Dagens prestasjon er høydepunktet av måneder med intense forberedelser av vårt dedikerte team og det sterke samarbeidet med vår partner, når vi bryter nytt land i maritim industri, sier Leo Jeoh.

Begrenset flystrekning i testperioden

Den pågående pilotprøven vil for tiden fokusere på offshore forsyningsfartøy som ligger for anker 1,5 km fra kai. Med operasjonell sikkerhet som en prioritet vil flyvningene bli begrenset til denne avstanden i testperioden, før flyområdet gradvis utvides til så langt som 3km fra kysten.

Singapores havnemyndigheter forenklet byråkratiet

Singapore Maritime and Port Authority (MPA) forenklet byråkratiet, gjennom midlertidig bruk av Marina South Pier som lanserings- og landingspunkt for Airbus'leveringsdroner. Samtidig har MPA utpekt ankerhåndteringsfartøy liggende for anker ut fra Marina Sør for testperioden. Den sivile luftfartsmyndighet i Singapore arbeider også med Wilhelmsen og Airbus for å sikre trygghet og sikkerhet.

En rekke kunder har allerede signert for dronelevering

En rekke kunder har allerede forpliktet seg til prosjektet, inkludert Optimum Marine Management, Fleet Management, Zeaborn Ship Management, Pola East, SK Shipping og søsterselskapet Wilhelmsen Ship Management.