Gå til innhold
Denne nye hekktråleren er designet, og skal bygges, Vard
Denne nye hekktråleren er designet, og skal bygges, Vard

Vard har inngått kontrakt med Nergård havfiske om bygging av en ny hekktråler til 400 millioner kroner.

Torgeir Folland fra Vard og Ari Josefsson fra Nergård Havfiske signerte kontrakten
Torgeir Folland fra Vard og Ari Josefsson fra Nergård Havfiske signerte kontrakten

Den nye tråleren er av VARD 8 02 design, utviklet av Vard Design i Ålesund. Den vil få en lengde på 80 meter og en bredde på 17 meter, og er basert på trålere som tidligere er designet og utviklet av VARD. Det nye fartøyet vil bli utrustet med VARD sin nyutviklede løsning for fangsthåndtering, med en tank for inntak og oppbevaring av levende fisk, som ivaretar fiskens velferd frem til prosessering, skriver selskapet i en pressemelding.

Tråleren skal også ha en avansert fiskefabrikk om bord, stor lagringskapasitet for kjøling og frysing av fisk, samt ensilasje tanker for lagring av hode og innmat for å sikre at all biomasse av fangsten blir utnyttet. Fartøyet vil ha både diesel-mekanisk og diesel-elektrisk fremdrift, kombinert med batterier og VARD’s SeaQ Energy Storage System og SeaQ Power Managment System for energioptimalisering og miljøvennlig drift. Videre har det vært fokus på å få et optimalisert skrog for god effekt i alle operasjoner.

- VARD 8 02 er et velkjent og godt trålerdesign, som har fått gode tilbakemeldinger. Vi har kontinuerlig videreutviklet vårt design for å imøtekomme stadig nye og økende krav til fiskehelse, effektivitet og miljøvennlig drift. Med et høyt fokus på god fangsthåndtering, sikkerhet for mannskap og bærekraftig operasjon, vil fartøyet utrustes med ny og effektiv teknologi for å utføre havfiske mest mulig miljøvennlig. Vi ønsker Nergård Havfiske velkommen til VARD, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet som vi har fått med deres team, sier Konsernsjef i VARD, Roy Reite i en kommentar

Hekktråleren vil også ha et avansert isforsterket skrogdesign som gir effektiv drift både under tråling og transitt, samt lavt støyutslipp under leting og fiske.

Skroget vil bli bygget ved Vard Braila i Romania. Fartøyet skal leveres fra Vard Brattvaag i første kvartal 2020.