Prototypen

Tester utslippsfri hurtigbåt i Oslofjorden

Høsten 2016 ble hurtigbåten mellom Fornebu og Oslo sentrum lagt ned. Nå vil Echandia Marine prøve seg med det utslippsfrie hurtigbåt-konseptet ”BB Green”. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Litt av bakgrunnen for at vi har valgt denne strekningen er at etter at Ruter la ned sitt tilbud hadde vi en dialog med Norled, operatør av ruten, som mente den fortsatt var liv laga. Ruter så heller ikke noe problem i at vi prøvde ut vårt konsept, sier Tage Eriksson salgsdirektør i Echandia Marine til Skipsrevyen.

Ruten skal etter planen trafikkere mellom Rolfsbukta på Fornebu i Bærum kommune og Langkaia i Oslo sentrum.

Ser på norske verft

Eriksson forteller at målet er å ha fergen i drift til 1. Mai 2019. Norled skal operere ruten som får to nybygde fartøy bygget etter samme konsept som pilotfergen ”Air i El, med bare små endringer av designet. – De blir gjort noen små endringer så det er mulig å legge til både fra baugen og på siden, slik at fartøyene blir fleksible og eventuelt kan brukes på andre strekninger også. 

Bygget i fullskala vil fergen være 20-22 meter lang, ha en passasjerkapasitet på 80 persomer og en maksfart på 25 knop.

Hvem som skal bygge fartøyene er ennå ikke bestemt, men Eriksson avslører at de er i kontakt med norske verft, med håp om å bygge i Norge.

Satser på private sponsorer

Mens Ruter måtte subsidiere hver eneste fergebillett med 182 kroner, er det billettinntektene som skal få den utslippsfrie fergen til å gå rundt. Med en beregnet årlig driftskostnad på 10,5 millioner kroner skal billett inntekter stå for 8,5 millioner av budsjettet, mens det satses på private sponsorer for av de resterende to millionene. – Vi har blant annet sett litt på de ulike bedriftene som holder til på Fornebu.

Prosjektet vil i første omgang ha en varighet på tre-fem år, hva som så skjer vil i følge Eriksson være avhengig av både teknologiutviklingen og hvem som skal drifte sambandet videre.

Pilotprosjektet er en del av Grønt Kystfartsprogram,  og programdirektør Narve Mjøs synes det er fint hvis Oslofjorden kan komme i gang  med miljøvennlige, effektive pilotprosjekter. - Det er spennende om vi i Grønt Kystfartprogramm klarer å starte opp et pilotprosjekt på Fornebu. Jeg vet at Bærum kommune er positive og har høye ambisjoner for at Fornebu skal bli et grønt og høyteknologisk område på alle matter, sier Mjøs til Skipsrevyen.

Mjøs legger til at undersøkelser viser at folk liker å reise med båt, men at det krever  at man finner gode dør-til-dør løsninger. -For eksempel gode tilbringertjenester og at man skal kunne sykle ned til kaia, parkere sikkert ellerta med sykkelen om bord og sykle videre når man går av på Langkaia. I Fredrikstad for eksempel har de fått det til å fungere godt uten billettkostnader for innbyggerne.

Også Eirik Solberg, gruppeleder for Høyre og leder  for Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo Bysytre er positiv til tiltaket. – Jeg synes det er veldig positivt og noe det er viktig å støtte opp om. Jeg syntes det var trist da Ruter ikke fikk det til å gå, men når en privat aktør vil gjøre et forsøk ønsker jeg dem hjertelig velkommen. Det er også ekstra spennende at de skal gjøre det utslippsfritt, det kan være med å inspirere både private og offentlige aktører til å gjøre det samme på andre strekninger.