Vigor og Ulstein X-Bow ble ikke valgt av USGC.

USCG droppet Ulstein-design

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ulstein har over en tid samarbeidet med den amerikanske verftsgruppen Vigor Industrial i utviklingen av en konseptdesign for et kystvaktskip (OPC – Offshore Patrol Cutter) til US Coast Guard (USGC). Nå har USCG valgt tre andre verft som får fortsette i anbudsrunden.

Vigor lanserte Ulstein sin SX151-design i USA som ledd i en kampanje for å posisjonere seg for den amerikanske kystvakten, som skal fornye flåten sin med opp til 25 nye skip.

– Som respons på kystvakten sine tøffe OPC-krav, går Vigor utenom det konvensjonelle. Med Ulstein X-Bow, vil Vigor levere en robust arbeidshest med svært gode sjøegenskaper, hevder Vigor i kampanjen «Affordable Innovation. Proven performance».

– Vi har arbeidet sammen med Vigor i to år, og har kommet frem til et skipskonsept vi har stor tro på. Skipet er 100 meter langt og 16,4 meter bredt, og har en toppfart på 22 knop. Typisk arbeidsfart kan variere fra 5 til 22 knop, og skipet er derfor utstyrt med et kombinert dieselmekanisk/dieselelektrisk fremdriftssystem, uttalte visekonsernsjef i Ulstein, Tore Ulstein i 2012.

Vigor ble altså ikke valgt til å være med i den videre prosessen. De tre som gikk videre til neste fase er Bollinger Shipyard, General Dynamics Bath Iron Works og Eastern Shipbuilding. Kontrakten vil tildeles mot slutten av 2014 eller begynnelsen av 2015.