Vi har besøkt redningsskøyta «Hans Herman Horn». Video: Bjørnar Blaalid

Ukens Skipsbesøk: RS «Hans Herman Horn»

Skipsrevyen har denne uken vært i Bodø og besøkt mannskapet om bord på redningsskøyten «Hans Herman Horn»

Publisert Sist oppdatert

Skipsrevyen er på vei ned leideren til flytebryggen hvor redningsskøyten RS 168 «Hans Herman Horn» ligger fortøyd i Bodø havn. Før vi kommer ned hører vi en stemme på dekk. - Pass på, leideren er glatt og må forseres med forsiktighet. Det er skipper Arne Johan Kristoffersen som tar oss imot. Oppsyn med havna, og det å ha et blikk for både små og store situasjoner, faller naturlig for en med mangeårig bakgrunn i redningsselskapet. 

Etter en omgang håndsprit og vask av hender blir Skipsrevyen med Arne inn i rorhuset hvor vi introduseres for resten av mannskapet på «Hans Herman Horn». I tillegg til skipper Arne består besetningen av overstyrmann Marcus Larsen og maskinsjef Paul Barsch.

Maskinrommet på RS «Hans Herman Horn». Foto: Bjørnar Blaalid

Det skjenkes en god kaffekopp og praten veksler mellom de tre, som alle har maritim bakgrunn, og lang fartstid i redningsselskapet. -Dette er virkelig en topp arbeidsplass sier skipper Arne, og sikter både til det å være en del av tremanns «teamet», og det å være om bord i en båt med så ekstreme kapasiteter som «Hans Herman Horn». De to andre samstemmer. -Høy fart (båten har en toppfart på 40 knop), stor slepekapasitet (12 tonn), i tillegg til varmesøkende kamera, utstyr for dykking og berging, brannpumpe (kapasitet 4000 liter/minuttet) gjør at vi skal være godt rustet til å utføre søk og redningsoppdrag på kort varsel sier overstyrmann Marcus Larsen. 

Egenfinansiert og navnevalg

Siden den kom ut i operativ tjeneste i 2018 har RS «Hans Herman Horn» assistert 1073 personer og 223 fartøy1. Båten er 22 meter lang og 6, 26 meter bred, med en dypgang på kun 1,2 m gjør at den kan manøvrere svært nær grunner og land dersom situasjonen krever det. «Hans Herman Horn» ble bygget i 2018 ved Swede Ship Marine AB i Djupvik i Sverige.

Hoveddata:

  • Navn: «Hans Herman Horn»
  • Rederi: Redningsselskapet
  • Verft: Swede Ship Marine AB
  • Byggår: 2018
  • Byggnummer: N494
  • Kallesignal: LFAM
  • Finansiering: Egenfinansiert
  • Klasse: DNV +1A1 HSLC E0 PATROL
  • Fartøyklasse: Ulstein-klassen
  • Lengde: 22 meter
  • Dekksredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Hastighet: 40 knop
  • Rekkevidde: 600 nautiske mil
  • IMO-nummer: 257035360
  • Motor: 2 x MTU (1820 hk x 2)
  • Lettbåt: Spesialbygget vannscooter 
  • Navigasjonsutstyr: Radar (x2), ECDIS (x2), GPS kompass, Magnetkompass, Ekko, værstasjon, radiopeileapparat, ekkolodd
  • Kommunikasjonsutstyr: VHF, MF/HF, AIS, Navtex, GSM, 3/4G data komm, Intercom, CCTV (9 kameraer + opptaker), DECT headset kommunikasjon
  • Brannpumpekapasitet: 4000 liter/min
  • Slepekapasiteten 12 tonn bollard pull
  • Mannskap: 3

Byggekostnadene for båten beløp seg til rundt 40 millioner kroner. Skøyten er den andre i Ulstein-klassen etter RS 158 «Idar Ulstein» (døpt 12.november 2015), og ble oppkalt etter Hans Hermann Horn. Forretningsmannen Horn er den som gjennom årene har donert flest skøyter: RS 124 «Hvaler» (2002), RS 142 «Horn Flyer» (2009), RS 160 «Horn Rescue» (2015) og RS 166 «Horn Stayer» (2018).

Siden «Hans Herman Horn» er en av få skøyter som er egenfinansiert gjennom Redningsselskapets byggefond var navnevalget også opp til dem. Valget falt dermed på å hedre mannen som i en årrekke har bidratt til Redningsselskapet gjennom sitt samfunnsengasjement. Skøyten fikk sin dåp 6.september 2018 på Honnørbrygga i Oslo, og flere hundre mennesker møtte opp for å feire begivenheten. Båtens gudmor er verdens- og OL-mesteren i langrenn, Marit Bjørgen.  

God utrustning for søk og redning

Praten i rorhuset kombineres etter hvert med omvisning, og maskinist Paul og overstyrmann Marcus tar Skipsrevyen med ned under dekk. «Hans Herman Horn» kan blant annet skilte med en lys og moderne bysse, bad/dusj, smarte løsninger for oppbevaring av dykkerdrakter og annet redningsutstyr, i tillegg til tre hvilelugarer hvor besetningsmedlemmene kan oppholde seg. -Det er større plass en det ser ut sier maskinist Paul. Det er også han som viser oss rundt i maskinrommet. Skipets «hjerte» er hovedmotorene, to MTU 12V200, som yter 1820 hk hver. Skøytens fremdrift ivaretas av to 56A3 vannjet-system. Disse er levert av Rolls-Royce Oy AB. -Nede i maskinrommet er det også montert CCTV kameraer flere plasser, slik at vi kan følge med og overvåke alle systemene oppe fra broen sier maskinist Paul.

Mannskapet på «Hans Herman Horn». Foto: Bjørnar Blaalid

Arbeidshverdagen om bord på «Hans Herman Horn»

Selv om omvisningen går mot slutten rekker Skipsrevyen å få noen avsluttende erfaringer fra mannskapet om livet om bord på redningsskøyten. -Vi betjener kyst- fiske- og fritidsfartøy, og vi alternerer mellom stasjonene Træna og Bodø. Det gir oss varierte oppdrag og vi dekker et stort område sier skipper Arne. Han fortsetter -fire uker på og fire uker av med døgnbemanning 24/7 når vi er på vakt, det kan i perioder bli hektisk. -Samtidig må vi også kunne holde hodet kaldt dersom det oppstår perioder med mindre aktivitet, for man vet aldri når telefonen ringer sier han. De to andre er enige i dette. -Det å gjøre øvelser, øvingsdykk, ta slepeoppdrag, fungere som ambulanse og syketransport, alt inngår som en viktig del av jobben med å holde oss skjerpet sier maskinist Paul, som sammen med skipper Arne, utgjør skipets dykkere. -Et annet aspekt er det å inngå i et team, vi skal kunne dekke opp for hverandre i fall noe skulle skje med en av oss sier overstyrmann Marcus.

Det er tydelig at mannskapet på tre sitter med mye kunnskap, og i det Skipsrevyen takker for besøket stiller hele gjengen opp for et bilde ved skutesiden. Etterpå ønskes det god sommer, og godt seilas for mannskapet på «Hans Herman Horn» og deres videre oppdrag. 

 Statistikk for operativ innsats i hele tjenesteperioden er hentet fra Redningsselskapets nettside.