Ukens Skipsbesøk OV «Ryvingen»

Denne uken besøkte vi Kystverket sitt nye flaggskip OV «Ryvingen» da de besøkte Bergen. Fartøyet er så nytt at det fremdeles er malingslukt i gangene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kaptein Werner Grov har vært så heldig at han har fått være med på hele utviklingen av det nye skipet. Det var han også med OV «Utvær» og OV «Skomvær», men denne båten er et kvantesprang i følge Grov.

- Jeg har vært med i fornyelsesplanen siden 2009. Så vi har sett endringene hele veien, og nå har vi kastet oss på batteribølgen, sier Grov.

Han har vært ansatt i Kystverket siden 2005 og forteller at «Ryvingen»  er bygget på samme lest som de både «Utvær» og «Skomvær», men at denne er større. Både i lengde, høyde og tonnasje.

- Men den har mye bedre kapasiteter, både på manøvrering og tilgang ute i felt med de tingene som vi jobber med til daglig. Vi kan også delta på helt andre arenaer slik vi er utrustet nå. Både på miljøsiden og være en plattform for søk og redning og naturkatastrofer. Dermed kan vi være en fremskutt base for flere etater, forteller Grov.

LES: Båtomtale av OV «Ryvingen»

Hovedfakta

  • Navn: OV «Ryvingen»
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: 40
  • Design: FMV
  • Lengde: 47 meter
  • Bredde:  12 meter
  • IMO-nummer: 9824344
  • Rederi: Kystverket
  • Motor: Bergen Engines
  • Fremdrift: Rolls-Royce PM azimuth  2 x 1.1 MW
  • Dekkskraner: Palfinger 150002MH, og 32002MH
  • Batteripakke: Rolls-Royce 3 MWh (end of life 2 MWh)
  • Klassenotasjon: +1A1 Clean Ice-1C E0 DYNPOS-AUT COMF-V(2)C(2) Oilrec Battery Power.

Stuerten bestemmer

I byssen er det Chris Hystad som er på jobb når vi er om bord. Han har også hatt en finger med i spillet for hvordan arbeidsplassen hans ser ut.

- Jeg var med å designet byssen, og har blant annet fått installert et vindu. Så jeg kan se dagslys, og følge med ut. Så har jeg flyttet arbeidsbenken slik at jeg kan se ut vinduet. Det har noe med trivsel å gjøre, forklarer Hystad.

- Vi har veldig god mat om bord, legger kapteinen stille til. Nesten for god, smiler han.

En hel dag på batteri

I maskinrommet er det Svein Magne Lindø som styrer. Han var også med på utviklingen av det nye skipet og innrømmer at han må være like mye elektriker som mekaniker på en slik båt.

- Min jobb er å få alt det tekniske opp og gå til enhver tid. Med mye ny teknologi så kan det være ganske krevende, forteller han.

Det hybridelektrisk fartøyet er utstyrt med en Bergen Diesel motor som har en duo generator. Det gjør at de har lite mekanisk tap. I tillegg har den variable speed, som gjør at den kan gå fra 600 til 1000 omdreininger.

- Det er veldig besparende når det gjelder drivstoff, sier Lindø.

Batterikapasiteten er på hele 3000 kW/h, og fartøyet kan dermed seile en hel dag, bare på batteri. Det er forventet at drivstofforbruket på OV «Ryvingen» vil halveres, sammenlignet med tilsvarende fartøy i flåten som ikke har batteriløsninger.

Fartøyet er som første fartøy utrustet med PM-thrustere fra Rolls-Royce. Dette propellanlegget har blant annet økt effektivitet, bruker mindre energi, og har en forbedret virkningsgrad.