Gå til innhold
Annonse
Foto/Video: Margarita Savinova.

Maskinkadett Bård Dahl viser Skipsrevyen rundt på skipet MV «Norsea Fighter», og deler sine erfaringer om hvordan det er å være førstereisgutt på en supplybåt. 

Hoveddata:

  • Navn: «Norsea Fighter» 
  • Verft: STX OSV AS, Brattvåg
  • Byggenummer: 783
  • Design: STX OSV Design, PSV 08 CD
  • Lengde: 73,9 meter
  • Bredde: 18 meter
  • IMO-nummer: 9623025
  • Rederi: NorSea Group (NSG)
  • Motor: 2 x Wartsila W9L20-2 X med kapasitet på 1665 kW og 1100 kW
  • Propell: SchottelT win propeller, Azimuths 1600kW,STP 1212
  • Generator: AvK DSG 99 K1/8W -2x 1780 kVa; AvK DSG 86 M1/8W -2 x 1187 kVa I690V,60 Hz
  • Tonnasje: 3 580 T
  • Fart: 12,7 knop
  • Truster: Brunvoll, FU-74-LTC-2000-850 kW 
  • Kraner: 1 x TTS GP115-2-17, 2T/17m
  • Tugger vinsjer: 2 x Adria WinchTS 351-008-B 100kN

MV «Norsea Fighter», tidligere «Viking Fighter», er en avansert dieselelektrisk PSV med et dekksareal på 840 m2.

Båten har blant annet utstyr til å håndtere oljeutslipp, gjennomføre redningsaksjoner og slukke branner (stand-by, 2009 NOFO og FiFi1).

Skroget har det nye skipsdesignet som er utviklet av STX OSV Design i Ålesund, og har fått designbenevnelsen PSV 08 CD. Skrog, motorer og fremdriftssystemer i kombinasjon med avansert katalysatorteknologi sikrer lavt drivstofforbruk, effektiv drift og reduserte utslipp til luft.

Fartøyet har tidligere gått under Bahamas-flagg, men ble i desember 2019 flagget om til NOR-flagget. 

Tre uker i sjøen

Det er til sammen 13 mann om bord. Maskinkadett Bård Dahl er en av dem. Til Skipsrevyen forteller han at det er hans første tre uker på båt ut i sjøen. 

- Å være på supplybåt i januar som førstereisgutt har både sine fordeler og ulemper. Jeg har jo vært sjøsyk, men det har gått over nå. Vi har nå så bra mannskap som er flinke til å ta vare på hverandre, så jeg kom over den knekken, håper jeg, forteller han smilende. 

Annonse