Gå til innhold
Annonse
I dag besøker vi «Bastø IV»

Kaptein Ragnar O. Larsen, førstestyrmann Tor Homansberg og Odd Magne Skår sørger for trygg og sikker overfart med “Bastø IV”. (Trykk på bildet for å se video.)

Annonse

MF «Bastø IV» er en pendelferge bygget i 2016. Fergen ble bygget ved Sefine skipsverft i Tyrkia og ble levert til Bastø Fosen i desember 2016. Hun seiler Moss-Horten, MF «Bastø IV» ble døpt 12. januar 2017.

Skipstype; Bilferge

Bygget: 2016 ved Sefine skipsverft,Tyrkia (byggenr. 28)

Flaggstat: Norge, Horten

Eier: Bastø Fosen

Rederi: Bastø Fosen AS

Sjøsatt: 2. mai 2016

Jomfrutur:18. desember 2016 (overlevert)

Kallesignal: LDPG

IMO-nr.: 9771420

Tekniske data:

Lengde142,9 m

Bredde21 m

Dypgående4,5 m

Toppfart17 knop

Hovedmaskin: 2 x General Electric 16V-Diesel Typ 250 MDC

Ytelse: 2 x 2250 kW

Tonnasje: 7870 (BT)

Deplasement: 1350

Passasjerer: 600

Kjøretøy: 200 personbiler

Mannskap: 8

Fergesambandet Moss–Horten, kjent som Bastøferga, er et gammelt fergesamband mellom byene Moss i Østfold og Horten i Vestfold. Sambandet har siden 1996 blitt trafikkert av Bastø Fosen AS. Selskapet er eid av Torghatten ASA. Selskapet har syv ferger, «Bastø I», «Bastø II», «Bastø III», «Bastø IV», «Bastø V», «Bastø VI» og reservefergen «Bastø VIII». Selskapet fraktet i 2012 over 1,7 millioner kjøretøy og i underkant av 3,3 millioner passasjerer. Fergeruten Moss – Horten er den eneste innenlandske fergeruten som ikke er subsidiert av det offentlige. Sambandet er også Norges største,[og er en del av riksvei 19. Lengden er 10 km.

Bastøfergen ankommer Moss. Foto: Sigbjørn Larsen.
Bastøfergen ankommer Moss. Foto: Sigbjørn Larsen.

I denne reportasjen får du bli med ombord på “Bastø IV” som er en av fergene som trafikkerer sambandet i dag. Det er Torghatten som eier og drifter Basøfergene i dag. Det eneste fergesambandet som ikke er statstøttet og samtig anses som en del av veinettet i Norge. Vi får være med opp på broen og snakker med kapteinen og får høre litt om mannskapets tanker rundt autonome skip som i disse dager testes ut på “Bastø VI”. De nye styringssystemene fra Kongsberg skal i første rekke testes ut under ankomst og avgang til og fra kai, forteller de til Skipsrevyen.  

Annonse