Ukens Skipsbesøk: «Bastø IV»
Kaptein Ragnar O. Larsen, førstestyrmann Tor Homansberg og Odd Magne Skår sørger for trygg og sikker overfart med “Bastø IV”. (Trykk på bildet for å se video.)
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
MF «Bastø IV» er en pendelferge bygget i 2016. Fergen ble bygget ved Sefine skipsverft i Tyrkia og ble levert til Bastø Fosen i desember 2016. Hun seiler Moss-Horten, MF «Bastø IV» ble døpt 12. januar 2017.
Fergesambandet Moss–Horten, kjent som Bastøferga, er et gammelt fergesamband mellom byene Moss i Østfold og Horten i Vestfold. Sambandet har siden 1996 blitt trafikkert av Bastø Fosen AS. Selskapet er eid av Torghatten ASA. Selskapet har syv ferger, «Bastø I», «Bastø II», «Bastø III», «Bastø IV», «Bastø V», «Bastø VI» og reservefergen «Bastø VIII». Selskapet fraktet i 2012 over 1,7 millioner kjøretøy og i underkant av 3,3 millioner passasjerer. Fergeruten Moss – Horten er den eneste innenlandske fergeruten som ikke er subsidiert av det offentlige. Sambandet er også Norges største,[og er en del av riksvei 19. Lengden er 10 km.
I denne reportasjen får du bli med ombord på “Bastø IV” som er en av fergene som trafikkerer sambandet i dag. Det er Torghatten som eier og drifter Basøfergene i dag. Det eneste fergesambandet som ikke er statstøttet og samtig anses som en del av veinettet i Norge. Vi får være med opp på broen og snakker med kapteinen og får høre litt om mannskapets tanker rundt autonome skip som i disse dager testes ut på “Bastø VI”. De nye styringssystemene fra Kongsberg skal i første rekke testes ut under ankomst og avgang til og fra kai, forteller de til Skipsrevyen.