Norges korteste bilfergestrekning går mellom Svelvik og Verket. Video: Sigbjørn Larsen

Ukens skipsbesøk: MF «Svelviksund»

Vi blir med matros Knut Pettersen ombord i MF «Svelviksund» på Norges korteste bilfergesamband. 

Publisert Sist oppdatert

MF «Svelviksund» ble bygget i Drammen i 1978. Fergen ble spesialkonstruert for å tåle og gå i isen. Det kan fryse kraftig til i Svelvikstrømmen, sier matros Knut Pettersen. Svelvikstrømmen er også Norges neste sterkeste tidevannstrøm med en fart på opp mot ti knop. Julaften i fjor brukte fergen en halv time på full fart på strekningen som normalt tar fem minutter. Da de kom til land måtte de gjøre fast så fort som mulig. Det var uråd å forsere strømmen igjen. 

Etter flere sommere med økende biltrafikk har MF «Svelviksund» blitt for liten. En ny ti meter lenger ferge er på vei og skal settes inn i trafikken 1. januar 2022, forteller Pettersen.

MF «Svelviksund»

  • Bilferge
  • Bygget:1978 ved Skaalurens Skibsbyggeri i Drammen (byggenr. 229)
  • Register: MF «Svelviksund»
  • Registreringshavn: Drammen
  • Lengde: 33,50 meter
  • Bredde:10,01 meter
  • Dypgående: 3,2 meter
  • Toppfart: 10,4 knop
  • Passasjerer: 150

MF «Svelviksund» er en bilferge bygget i 1978 og overlevert til AS Ferjeselskapet. Lengden på bilfergen er 33,5 meter og den veier 260 tonn, og har en kapasitet på 20 personbilenheter. Fergen går i rutetrafikk over svelvikstrømmen mellom Svelvik i Vestfold og Verket i Asker. Svelvikstrømmen er et smalt sund på 200 meter, og MF «Svelviksund» trafikkerer dermed Norges korteste bilfergetur. Fergen bruker ca. fem minutter fra Svelvik til Verket, og har rundt 65 daglige avganger.

MF «Hurumferja» blir brukt som reserveferge når MF «Svelviksund» er inne til vedlikehold.

I 1928 startet den første ordinære passasjerruten over Svelvikstrømmen. I dag er det Fjord ! som trafikkerer ruta.