Foto:Redningsselskapet

Styrket beredskap til sjøs

Regjeringen har besluttet at ordningen med Redningsinnsats til sjøs (RITS) skal utvides fra fire til syv brannvesen i kommuner langs norskekysten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Beredskapen omfatter en spesialstyrke fra hvert brannvesen, som har fått betegnelsen RITS, og som kan settes ombord på en havarist enten fra sjøen eller fra luften. RITS er primært ment som en bistand til redning av liv i de tilfelle hvor en ulykke er av så stort omfang at skipets besetning ikke er i stand til å håndtere den alene.

– Med denne utvidelsen sørger regjeringen for at vi langs Norges kyst får en enda sterkere beredskap til sjøs og best mulig kompetanse og materiale til å håndtere hendelser, sier justisminister Knut Storberget.

Landsdekkene beredskap
Stavanger, Ålesund og Tromsø blir nå nye RITS-kommuner, i tillegg til dagens kommuner Oslo, Larvik, Bergen og Bodø. Dermed oppnås landsdekkende beredskap med ca. to timers responstid til de mest trafikkerte deler av norsk økonomisk sone.

Justisdepartementet vil be Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om å iverksette utvidelsen av RITS-ordningen. Beslutningen er basert på en anbefaling i en rapport utarbeidet av DSB.

Ingen ekstrautgifter for kommunene
Brannvesenet har en lovpålagt plikt til å bistå ved branner i skip og andre ulykkessituasjoner til sjøs. Bistanden er et supplement til et skips egen brannberedskap. I tillegg innebærer RITS-ordningen at DSB har en avtale med noen brannvesen langs kysten om å ivareta en utvidet beredskap for å yte bistand.

Utvidelsen av RITS-ordningen dekkes over Justisdepartementets budsjettområde og vil ikke medføre ekstrautgifter for kommunene. Materiell og opplæring er en engangsinvestering kostnadsberegnet til samlet ca. 4 millioner kroner. I tillegg er de årlige driftsutgiftene beregnet til samlet ca. 500 000 kroner.