Her er de tre fartøyene juryen har nominert til Skipsrevyens Ship of The Year 2020.

Ship of the year 2020: Her er de nominerte

De nominerte fartøyene til Skipsrevyens Ship of The Year 2020 er klar. Her kan du lese mer om de tre fartøyene, og stemme på din favoritt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Utdelingen av Ship of The Year har annethvert år blitt delt ut under SMM i Hamburg. Nå er som kjent den messen utsatt til februar 2021. I stedet vil Skipsrevyen dele ut prisen under en seremoni i Bergen, 16. september. 

- Selv om SMM er utsatt, vil Skipsrevyen likevel dele ut prisen for 2020. Datoen for utdelingen er satt til 2 september 2020. Selve arrangementet kommer vi tilbake til, men det vil i år bli en kombinasjon mellom en formell seremoni som blir streamet på våre nettsider, og tilgjengelig for presse og alle interesserte både i Norge og Internasjonalt, sier juryformann og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen, Gustav Erik Blaalid i en kommentar.

- Denne måten å gjøre det på vil gjøre det mulig å nå ut til flere, legger han til.

I år som i fjor kan du delta i en uformell avstemning på din favoritt. Det er viktig å påpeke at juryen fatter sin besluttning uavhengig av resultatet av denne. 

I 2019 opplevde Skipsrevyen et enormt engasjement under avstemingen.

Nesten 30 000 stemmer ble avgitt før det ble klart at «Color Hybrid» fikk prisen. 

Nå vil vi gjerne vite hvem du har som årets favoritt.

Her er de tre nominerte båtene, i tilfeldig rekkefølge: 

MS «Ro Vision» 

Brønnbåtrederiet Rostein fikk i april overlevert sitt nye flaggskip «Ro Vision» fra Larsnes Mekaniske Verksted. Dette er verdens første hybride brønnbåt, og ifølge konserndirektøren i SalMar bare starten på den grønne utviklingen i brønnbåtbransjen. 

Hovedfakta:

  • Navn: «Ro Vision» 
  • Verft: Larsnes Mek
  • Design: SK 6000 DEH III fra Skipskompetanse
  • Lengde: 84,20 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • Tonnasje: 3623
  • Motor: Yanmar 6EY22ALW.
  • Gear: Finnøy G70F
  • Thrustere: Brunvoll 
  • Batteripakke: Siemens

«Ro Vision» er designet av Rostein sammen med Skipskompetanse i Måløy, og er den sjette båten basert rundt felles designløsning utviklet for Rostein.

- Denne satsingen underbygger sjelen vår som er satsing på ny teknologi, sier Glen Bradley, nestleder i Rostein.

Brønnbåten har en elektromotor som driver båten fremover. Strømproduksjonen kommer fra tre dieselgeneratorer og ved den fjerde er det laget et stort batterirom i henhold til regelverket. 

Hovedfakta:

  • Navn: MV «Yara Birkeland»
  • Verft: Vard Brattvåg
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Dypgang: 6 meter
  • Dødvekt: 3.150 tonn
  • Lastekapasitet: 120 TEU
  • Batteripakke: 6,8 MWh

MV «Yara Birkeland» 

«Yara Birkeland» er under bygging ved Vard Brattvåg, og er ventet levert i løpet av året. I mai 2019 vant prosjektet den prestisjefylte prisen Special Prize Norway’ under Green Awards i Berlin. 

Det er Yara og Kongsberg som bygger skipet som skal sørge for at skip fortøyes, lastes og losses automatisk og elektrisk. Enova bidrar med 133 millioner kroner i støtte til prosjektet.

«Yara Birkeland» får en kapasitet på 105 TEU og vil erstatte ca. 40 000 årlige lastebilturer med en kjørt distanse på rundt en million kilometer. Løsningene på sjø og land kutter til sammen 750 tonn CO2 i året og reduserer energibruken betraktelig.

Hovedfakta:

  • Navn: «REV Ocean»
  • Verft: Vard Brattvåg
  • Eier: Rev Ocean
  • Lenge: 183 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Motor: 4x Wärtsilä 8L26 2.7 MW ea
  • Design: Espen Øino.

MS «REV Ocean» 

Kjell Inge Røkke har lovet å bruke minst 4,2 milliarder kroner på dette prosjektet. Midler som kommer av hans egen lomme. 

«REV Ocean» vil være utstyrt for å utføre oppdrag som dekker hele det globale marine økosystemet og vil bli utstyrt for testing og utvikling av nye løsninger. Fartøyet vil bli brukt av forskere og innovatører for løsningsorientert forskning som utforsker spørsmål som effekten CO2-utslipp har på havet, plastforurensning og beskatning av fiskeressursene.

Fartøyet er 182,9 meter langt og vil ha kapasitet til å ha 55 forskere om bord og et mannskap på 35. Utstyr om bord inkluderer vitenskapelige trål, ekkoloddsystemer, laboratorier, auditorium, moonpool, Triton ubåt med 2300 meters dybdekapasitet, en ROV med 6000 meters dybderekkevidde og avansert kommunikasjonsutstyr.

Juryen består av: 

Gustav-Erik Blaalid (Juryformann) – Ansvarlig redaktør i Skipsrevyen. 

Sverre Steen – Instituttleder ved Institutt for marin teknikk, NTNU

Lars Gørvell-Dahl – Leder for Norsk Industri, en landsforening i Næringslivets Hovedorganisasjon