Gå til innhold
Annonse
Tor Øivin Aa (tv) og Anders Rødne foran Rygerdronningen.
Tor Øivin Aa (tv) og Anders Rødne foran Rygerdronningen.

Da han var 24 år gammel kom Anders Rødne til Hyen for å kjøpe båt. Han fikk overnatte hos tanten til dagens administrerende direktør for Brødrene Aa. I dag sjøsetter rederiet Rødne sitt 12 karbonfiberskip fra verftet i Hyen, tanten har blitt 101 år og lever i beste velgående.

Annonse

“Rygerdronningen” står klar på stabelen hos brødrene Aa i Hyen. Passasjerbåten som skal trafikkere Lysefjorden med 300 gjester om bord er rederiet Rødnes 12. karbonfiberskip. Navnet har skipet fått etter en navnekonkurranse og henspiller på folkegruppen «Rygene» som bodde i Ryfylket. I Hordaland bodde «hordene» (fra dem stammer uttrykket «de ville hordene»!) og i Grenland bodde «grenene».

Må være innovative

-I Hyen kan vi ikke bare gå over til nabobedriften for å skaffe oss ny jobb, sier  administrerende direktør i Brødrene Aa Tor Øivin Aa. Vi må være innovative. Vi hadde laget et ambulansebåt og «baugen» på flytoget (!) i et nytt komposittmateriale. Vi så snart at materialet hadde store fordeler, men trengte en innovativ kunde som ville og turte å satse. Så dukket Anders Rødne opp. Det gikk snart gjetord i bygda om «guttungen som hadde kommet og ville kjøpa båt». Det var Anders Rødne. Et lite rederi kan ofte ta kjappere beslutninger enn et stort, og ha evnen til å kaste seg rundt og hoppe raskere på nye innovative løsninger.

Ikke fortell det til noen!

-Jeg så raskt fordelene med det nye karbonfibermaterialet, sier Anders. Han synes at ideen om å bygge båter i det nye materialet var så god at han bad om at Tor Øivin ikke måtte fortelle den til noen andre! Jeg har også alltid tenkt miljøbevisst, sier Anders Rødne. Med de nye karbonfiberbåtene kan vi redusere utslippene med 40 prosent. Med elektrisk fremdrift kan vi få null utslipp. Det sier seg vel selv at vi har vært svært fornøyde med samarbeidet med brødrene Aa. «Rygerdronningen» er det 12. skipet rederiet kontraherer fra verftet.

Veldig konkurransedyktige

-Vi har det letteste byggematerialet og er veldig konkurransedyktige, sier Tor Øivin Aa. For oss holder det ikke å være nest best. Vi må alltid ligge et steg foran. Derfor utvikler vi oss hele tiden, sier Aa. Verftet er Hyens største industriarbeidsplass og omsetter for 500 millioner kroner.

Rederiet Rødne

Rederiet Rødne har 19 skip i flåten og er store på personbefraktning, fergedrift, turisme og charter i Bergen og Stavanger. Selskapet frakter 100.000 passasjerer i Bergen og 60.000 i Stavanger og 40.000 i Rosendal med Hardangerfjordekspressen. Med karbonfiber blir båtene lettere og trenger mindre drivstoff og vedlikeholdet blir enklere. Skipene legger inntil med baugen først til kai og ikke med siden slik de gamle fergene ofte gjorde. Det skapte mer slitasje og flere skader.