Ny frysebåt til Trondheims-rederi

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: MS «Fryser Duo» levert fra Kystvågen Slip og Båtbyggeri.

Fryseskipet «Fryser Duo» ble i februar overlevert fra Kystvågen Slip og Båtbyggeri, Frei ved Kristiansund N, til rederiet Jan H. Berge, Trondheim. Dette er rederiets andre frysebåt i det MS «Fryser» ble overlevert fra J. M. Kleivset Båtbyggeri for ca. ett år siden. Kystvågen Slip leverte også på vårparten i fjor et fryseskip, MS «Standahl», tilhørende partsrederiet Asbjørn Standahl, Oksvoll, og disse tre båtene er alle bygget over samme “lest”. Ingeniørfirmaet Odd Røkke A/S, Trondheim, står for konstruksjonen.

Fakta og historie

1972: Levert som MS «Fryser Duo» til K/S Berges Rederi (Jan H. Berge) Trondheim 
1973: Overført til Jan H. Berge P/R, Trondheim
1976: Solgt til Rederi A/S Aladin ( J. T. Farsjø & Co ) Trondheim, nytt navn  «Frost Askild»
1977: Overført til Rederi A/S Aladin ( J. T. Farsjø & Co ) Oslo
1983: Solgt til OK H/F, Isafjordur, Island, nytt navn  «Isberg»
1983: Kolliderte den 30. april med tysk MS «Tilla» i pos. N 53.36', E 01.52'.på reise fra Grimsby til Cuxhaven med fisk. Sank den 1. mai 1983.
(Kilde: Sjøhistorie)

«Fryser Duo» er Kystvågen Slip`s byggnr. 30 og er sammen med «Standahl» de to største båtene bygget ved dette verftet. Fartøyets lengde er 36,5 m, bredde 8 m og dybde i riss 5,15 m. Bruttotonnasjen er 149 tonn og dødvekt ca 325 tonn. Skipet er bygget som åpen shelterdekker og er utstyrt med fryserom for føring av fryselast. Frysemaskineriet er av Lehmkuhl-fabrikat.

Hovedmotoren er en GM Detroit Diesel, type 16V-71 på 490 HK, mens hjelpemaskineriet består av to stk. 330 Bedford Diesel hver på 60 HK v/1500 o/min. Hovedmotoren er tilkoblet et Ulstein vripropellanlegg type 110-GSC.

Det elektroniske utstyret omfatter hovedsakelig Furuno radar, Simrad VHFon og Robertson 80 watt radiotelefoni, foruten autopilot AP-6.

Disp. Strømsvåg ved Kystvågen Slip forteller i en samtale med Skipsrevyen at verkstedet nå bygger et skrog til en tråler som skal leveres til Sterkoder Mek., Kristiansund N, ved årsskiftet.

MS «Fryser Duo» tok inn første lasten i Haugesund, frossen makrell til Frankrike. Båten har 5 manns besetning og skal benyttes i europeisk fart.