- Norge er i en unik posisjon
Norge er i en unik posisjon til å få bygget autonome skip. – Nærheten mellom instansene er en av nøklene, mener forsker.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Under Bergen Shipping Conference ble Ole Jørgen Eikanger fra Norwegian Hull Club utfordret på hvem som ville ha ansvar ved en ulykke mellom to autonome skip.
- Det kunne jeg hatt et langt foredrag om, begynte Eikanger. - Vi er med i et prosjekt sammen med Sintef og Kongsberg. De skal levere noen av sensorene til «Yara Birkeland», mens vår oppgave er å svare på nettopp dét. Hvem har ansvaret for skipet når hun er ute på havet? Hvem er den tradisjonelle kapteinen? spør Eikanger.
Han forklarer at rollen som kaptein står veldig sterkt i forsikringsvilkårene.
- Hvis kommunikasjonen mellom land og skipet bryter sammen. Hvem er da ansvarlig? Er det leverandøren av kommunikasjonsutstyret? spør han.
Finnes presedens
Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth fra Sintef mener det likevel kan finnes en juridisk presedens.
- Da vi gikk over fra bemannede til ubemannede heiser, så skjedde det en ulykke i Oslo. Eierne av den ubemannede heisen ble idømt et objektivt ansvar av retten, sa Rødset i en paneldebatt.
Han mener Norge er i en unik posisjon til å klare å bygge autonome skip. Det er ingen sted i verden at aktørene er så tett på hverandre i som i Norge, påpekte han.
- Vi har forsikring, bank, verft, skipseiere og ikke minst myndigheter som er positive til dette. Men vi er nødt til å tenke nytt, og utenfor boksen, sa Rødset.